Erik Jersenius

Vänd inte bort blicken – The Institute ställer oss inför vår tids dilemma 

I The Institute får vi syn på oss själva. Vad gör vi när röken stiger från skorstenen och vi får veta att ohyggliga brott begås bakom stängsel och murar? 

Någonstans djupt inne i de mörka skogarna i norra Maine ligger “Institutet”, en anläggning som ingen människa riktigt verkar känna till eller kännas vid. Tim Jamieson (Ben Barnes) har i tjänsten som storstadspolis skjutit ihjäl en person i samband med ett ingripande. Traumatiserad och skuldtyngd kommer han till trakten för att bygga ett nytt liv i lugn och ro.

Det börjar bra, Tim tar arbete som nattvakt, vinner sheriffen John Ashworths (Martin Roach) förtroende och inleder en romans med polisen Wendy Gullickson (Hannah Galway). 

Men så träffar han den hemlösa Joanne (Trina Corkum) som uppmärksammar honom på institutet och spekulationerna om vad som faktiskt försiggår där. Alla andra i staden verkar märkbart ointresserade av den jättelika byggnaden. Ingen arbetar där eller verkar inte heller ha något minne av eller ha kunskap om varför den uppförts från första början. Tim kan inte vika sig för sin polisintuition och nyfikenhet och börjar nysta i fallet, något som kommer visa sig vara rent livsfarligt.

Ben Barnes spelar före dette polisen Tim Jamieson som under jobbet som nattvakt börjar rota i mysteriet kring det gåtfulla "Institutet". Foto: Chris Reardon/MGM+

Sommarens serie The Institute bygger på Stephen Kings roman med samma namn från 2019. Den för tankarna till Franz Kafkas oavslutade klassiker Slottet, om förfrämligande och skuld. Där är det lantmätaren K. som kommer till en avlägsen by för att uträtta ett arbete ingen efterfrågar. Han försöker förgäves lösa gåtan med det mystiska slottet som kastar sin maktfullkomliga skugga över trakten, men hur K. än försöker ta sig till det, leder inga vägar dit. 

Själv har King beskrivit sin berättelse som en allegori om den samtida situationen i USA med Trumpadministrationens tummanden på de medborgerliga och mänskliga rättigheterna för att göra Amerika "great" igen. Hur mycket är amerikanerna redo att bortse ifrån av bekvämlighet och rädsla för makten? Samtidigt leker King med elden när han flörtar med den amerikanska konspirationsteorismanin. Institutet visar sig vara en federal verksamhet som styrs av mörkermän långt inifrån “den djupa staten”.

Flyktingarnas utsatthet i USA inspirerade Stephen King att skriva romanen Institutet (2019) som den nya tv-serien bygger på. Foto: TT

Något annat som The Institute också påminner om är förstås Förintelsen och alla andra brott mot mänskligheten som plågat världen. Om vi får höra att oskyldiga människor far illa och dödas och vi kan se och känna lukten av röken som stiger upp från skorstenarna, vilket ansvar har vi själva då för det brott som pågår? Rädslan och naiviteten är förstås ett annat tema när många fler än vad vi först kunnat ana är lojala mot institutet, när det väl kommer till kritan är det endast en somalisk invandrare som visar verkligt prov på civilkurage.

Mary-Louise Parker spelar den ambivalenta byråkraten Sigsby i The Institute. Foto: Chris Reardon/MGM+

Serien sammanfaller också med den infekterade debatten om ett förmodat folkmord i Gaza. Det finns vittnesmål, filmer och bilder som berättar om svält, förödelse och en outhärdlig situation, men vad vet vi och vad behöver vi veta för att själva vara moraliskt klandervärda för att vi inte ingriper?

The Institute visas på HBO Max.

Toppbild. Vad är det egentligen som försiggår bakom stängslen som omgärdar "Institutet". Ben Benson i serien The Institute. Foto: Chris Reardon/MGM+

​​***

Någonstans djupt inne i de mörka skogarna i norra Maine ligger “Institutet”, en anläggning som ingen människa riktigt verkar känna till eller kännas vid. Tim Jamieson (Ben Barnes) har i tjänsten som storstadspolis skjutit ihjäl en person i samband med ett ingripande. Traumatiserad och skuldtyngd kommer han till trakten för att bygga ett nytt liv i lugn och ro.

Det börjar bra, Tim tar arbete som nattvakt, vinner sheriffen John Ashworths (Martin Roach) förtroende och inleder en romans med polisen Wendy Gullickson (Hannah Galway).

Men så träffar han den hemlösa Joanne (Trina Corkum) som uppmärksammar honom på institutet och spekulationerna om vad som faktiskt försiggår där. Alla andra i staden verkar märkbart ointresserade av den jättelika byggnaden. Ingen arbetar där eller verkar inte heller ha något minne av eller ha kunskap om varför den uppförts från första början. Tim kan inte vika sig för sin polisintuition och nyfikenhet och börjar nysta i fallet, något som kommer visa sig vara rent livsfarligt.

Ben Barnes spelar före dette polisen Tim Jamieson som under jobbet som nattvakt börjar rota i mysteriet kring det gåtfulla ”Institutet”. Foto: Chris Reardon/MGM+

Sommarens serie The Institute bygger på Stephen Kings roman med samma namn från 2019. Den för tankarna till Franz Kafkas oavslutade klassiker Slottet, om förfrämligande och skuld. Där är det lantmätaren K. som kommer till en avlägsen by för att uträtta ett arbete ingen efterfrågar. Han försöker förgäves lösa gåtan med det mystiska slottet som kastar sin maktfullkomliga skugga över trakten, men hur K. än försöker ta sig till det, leder inga vägar dit.

Själv har King beskrivit sin berättelse som en allegori om den samtida situationen i USA med Trumpadministrationens tummanden på de medborgerliga och mänskliga rättigheterna för att göra Amerika ”great” igen. Hur mycket är amerikanerna redo att bortse ifrån av bekvämlighet och rädsla för makten? Samtidigt leker King med elden när han flörtar med den amerikanska konspirationsteorismanin. Institutet visar sig vara en federal verksamhet som styrs av mörkermän långt inifrån “den djupa staten”.

Flyktingarnas utsatthet i USA inspirerade Stephen King att skriva romanen Institutet (2019) som den nya tv-serien bygger på. Foto: TT

Något annat som The Institute också påminner om är förstås Förintelsen och alla andra brott mot mänskligheten som plågat världen. Om vi får höra att oskyldiga människor far illa och dödas och vi kan se och känna lukten av röken som stiger upp från skorstenarna, vilket ansvar har vi själva då för det brott som pågår? Rädslan och naiviteten är förstås ett annat tema när många fler än vad vi först kunnat ana är lojala mot institutet, när det väl kommer till kritan är det endast en somalisk invandrare som visar verkligt prov på civilkurage.

Mary-Louise Parker spelar den ambivalenta byråkraten Sigsby i The Institute. Foto: Chris Reardon/MGM+

Serien sammanfaller också med den infekterade debatten om ett förmodat folkmord i Gaza. Det finns vittnesmål, filmer och bilder som berättar om svält, förödelse och en outhärdlig situation, men vad vet vi och vad behöver vi veta för att själva vara moraliskt klandervärda för att vi inte ingriper?

The Institute visas på HBO Max.

Toppbild. Vad är det egentligen som försiggår bakom stängslen som omgärdar ”Institutet”. Ben Benson i serien The Institute. Foto: Chris Reardon/MGM+

​​***