Vilka beslut är svårast? Ja eller nej!

Text:

Är det läge att köpa aktier i H&M? Det är nog en av de vanligare frågorna jag fått de senaste veckorna. Aktietips är inte mitt gebit, men ibland kan jag sträcka mig till att ge lite mer generella portföljtips, typ köp indexfonder (billigt sparande).

I samtal om enskilda aktier ser jag snarare ett tillfälle att rikta sökljuset mot andra frågeställningar. Träffade en investerare häromveckan och modejätten kom så klart upp.

Nyckelfrågan är om H&M-aktien så pass nedtryckt att det är köpläge. Runt Stureplan funderar många analytiker om de ska rekommendera ett köp eller sälj av aktien.

Alla har sin egen teori: bolaget är ju lönsamt i en krisande industri. En del menar att det vore ett enklare beslut om bolaget var olönsamt (med än lägre aktiepris) om det samtidigt var en bransch i tillväxt. Modebranschen är som bekant ansatt från ehandel och nya köpbeteenden, vilket jag skrev om här.

Investerarens åsikt om H&M summerades upp till om han trodde tillräckligt på bolaget att köpa aktien? Ja eller nej.

Intressant. Istället för att prata om värdera vinst i förhållande till aktie, framtida potential och annat, så fångades jag av det binära beslutet. Antingen köpa H&M-aktier eller låta bli. Här var det inte något tal om att nivån är billigt, utan ett tämligen rakt ja eller nej.

Vi människor är beslutsmaskiner. På morgonen – ska jag ta den skjortan? Ja eller nej. Somliga tar sin tid att bestämma sig (ni vet vilka ni är!). Hela dagen igenom tar vi hundratals sådana små beslut och ibland betydligt större.

De binära besluten är kanske de svåraste. Det hänger ihop med vår fantasi. Att föreställa sig två olika målbilder gör kontrasterna större. Att föreställa sig sju olika scenarier när man ställs inför sju alternativ så är det närmare till hands med slutledningar som gör att alternativ faller bort och beslutet rationaliseras fram – närmast av sig självt.

Ett av de största livsbesluten är giftermål. Och något felaktigt brukar det sägas att  bostaden är det allra största ekonomiska beslutet. Jag vill hävda att äktenskap är störst, eftersom det får konsekvenser för ekonomi inklusive sängkammaren; bostadsbeslutet inkluderar inte vem som ligger i sängkammaren.

Giftermål är egentligen ett lätt beslut. Även om man på bästa rollspels vis vid vigseln begär ett ja eller nej så har beslutet vuxit fram under ofta en längre period och det finns gott om utgångar längst med vägen. Samma sak när man ska söka sig till ett nytt jobb – det är något som växer fram steg för steg.

De stora besluten är lättare, däremot dessa mindre livsavgörande men ändock stora något klurigare. Finansiella beslut är dessutom en övning att handla trots ofullständig information. Ingen vet hur H&M kommer utveckla sig. Potentiella aktieköpare ska med all tillgänglig tankemöda göra en analys som i slutändan ställs inför det binära ja eller nej.

Lunchen avrundades med att investeraren summerade alla siffror, rapporter, besök i butiker, samtal med olika aktörer till en enda frågeställning: har jag förtroende för H&M? Ställd inför detta binära val blev det ändå ett nej.

* * * *

Nästa svåra beslut ska bli ett binärt beslut. Det låter också bra med digitala beslut — ja eller nej.

* * * *

Finansmannen Chris O’Neill, som undanbett en prinstitel – se där ett ordentligt binärt beslut – har räknat på om det är dubbelt så jobbigt att ha två barn jämfört med ett.

Med makan, prinssessan Madeleine, har han som bekant skaffat fler barn. Är det flera gånger jobbigare med två barn jämfört med ett?

"Närmare 1,8 än 2,6”, säger han.

Finansmannen ser stordriftsfördelar där marginalkostnaden sjunker utslaget per barn. Han är van att göra kalkyler och i ovannämnda intervju berättar han lite om sitt arbetet bakom Wilton Payments, som säljer betallösningar.

För övrigt har samme Chris O’Neill setts köra en ny Volvo. Modellen, XC90, var samma som den involverad i en dödsolycka i USA. Det bör tilläggas att han framförde den själv, efter att flaskorna från Systembolaget lastats i det rymliga bagageutrymmet. Bilen är registrerad på tillverkaren Volvo Cars hemliga utvecklingsavdelning 91924. Enligt uppgift rör det sig inte om dold sponsring utan leasing. Oklart varför  utvecklingsavdelningen ägnar sig åt det; rimligen hör det till säljavdelningen.

Text: