Martin Jonols: Den här romanen ger mig lust att läsa mer

Var och en som varit en svärmisk bokmal kommer att känna igen sig i Josefin de Gregorios välskrivna roman Försvinnandet.

Text: Martin Jonols

Bild: Alice Johansson / Nordstedts

”Att mista sin plats, sitt sammanhang, sin tillhörighet. 

Att driva.”  

Josefin de Gregorios nya roman handlar om ett försvinnande. Den unga flickan Hedvig växer upp i ett villaområde i utkanten av en större stad och lever ett tillbakadraget liv.  

Hon drar sig undan till biblioteket för att fly in i andra världar, läser Shakespeare på engelska, King Lear och Hamlet, aldrig något som är lättsamt eller romantiskt. Hon hittar en filosofibok för gymnasiet och lär sig om Descartes dualism. Hedvig svärmar för bibliotekarien som bär tweedkavaj, känner till Tennyson och har mörkt hår på handryggen. Hon fantiserar om att han också längtar bort från att den gråa industriella stämning som omger deras stad. 

Försvinnandet – Josefin de Gregorio

Nordstedts förlag

Hedvig bär ständigt en bok i handen och två i ryggsäcken och lever ett ganska ensamt liv. Men hon dras till den utåtriktade och populära jämnåriga flickan Hanna.  

De träffas i skolåldern och genast är det som om en osynlig kraft drar dem till varandra. Hanna har tofs, vit t-shirt, gråa tights, löparskor och framstår som självsäker och sårbar på samma gång. Hon står utanför pizzerian med ena handen på någon äldre killes cykel och spelar basket på gymnastiklektionerna. Hon kommer till skolan i sin brors för stora t-shirt uppknuten så att den solbrända magen syntes ovanför jeanskanten. Hon är allt Hedvig någonsin drömt om att vara, någon som passar in, som rör sig obehindrat genom världen. En stark men ändå trevande vänskap växer fram mellan de två omaka tonåringarna. 

Så småningom inleder Hedvig i hemlighet ett förhållande med Hannas bror Karl. Han är några år äldre, spelar hockey och är med i ett bullrigt och solbränt gäng som slår efter varandra med bandyklubbor på skolgården och har dåliga betyg.  

Hon träffar honom i hemlighet och berättar inget om deras relation för Hanna. Hedvig låter sig föras med i Karls bil ner till bryggan, låter honom följa med till hennes simträning och sitta på läktaren i den fuktiga luften och titta på henne när hon crawlar längd efter längd, medveten om hans blick på henne. Hon vill skylla deras hemliga relation på honom och frågar sig vad som givit honom rätten att väcka hennes åtrå. 

Men Hedvigs väninna Hanna tycks ha många hemligheter och är svår att nå fram till. Hon kan plötsligt se ensam ut, skrämd, blek och har en tomhet som Hedvig inte rår på. Hedvig förstår inte varifrån den kommer och kan inte komma väninnan riktigt nära. 

Karl och Hedvig bygger undan för undan upp en skuggvärld, Hedvig gör mot Karl gör vad Hanna gjort mot henne, håller sig gisslan och erbjuder en närhet som aldrig förverkligas. Hon låter sin kropp säga en sak och munnen en annan, hon är närvarande men ändå inte och vägrar se framåt. Ibland tänker hon mer på Hanna än på Karl och hon är livrädd för att avslöjas. 

Plötsligt försvinner Hanna och ingenting är sig likt. 

Josefin Gregorio är litteraturredaktör på Svenska Dagbladet och har tidigare bland annat utkommit med de omtalade romanerna Antarktis och Samuel är mitt namn.  

Försvinnandet är en finstämd skildring av trevande vänskap och förälskelse hos en ung flicka som försiktigt börjar sitt vuxenliv. Den handlar om att skapa reda i obearbetade, traumatiska minnen. 

Den litterära formen med referenser till Borges, Lacan och Žižek återger trovärdigt språket hos en beläst, intellektuellt brådmogen flicka. 

Var och en som tillbringat en stor del av sin ungdom på bibliotek och dragits till vaga och överladdade relationer kan med vemod känna igen sig. Försvinnandet är en mycket välskriven roman som väcker lust att läsa mer. 

***