Konst som går under skinnet

Text: Per Öqvist

Med en långsam konst som sakta kryper in under skinnet på betraktaren har Anneè Olofsson byggt en position som i år slängt upp alla dörrar på vid gavel. Hon är en av få svenska konstnärer som är representerade på Museum of modern art, Moma, i New York. The Phillips collection i Washington har också precis köpt in ett av hennes verk och hon är med i deras utställning »The Nordic Impressions«.

– Fast de kan verka enkla på ytan har min konst många lager. Och längst in finns en dörr som leder till något annat. Ofta får jag höra att någon först efter flera dagar eller veckor plötsligt förstår vad jag ville säga. Det gillar jag, säger Anneè Olofsson.

Tillsammans med superkändisar som Marina Abramovic ́ från Serbien och Yayoi Kusama från Japan är hon en av få västerländska konstnärer som valts ut till »Beyond Bliss«, Bangkoks första internationella konstbiennal. Hon medverkar med två videofilmer och tre stora fotografier.

– Märkligt nog är alla verk de valt av mig vattenbaserade, exempelvis på en strand eller jag som konstnär i svart is som smälter. I verket »Mourning« är hela min kropp i vatten, med bara huvudet ovan ytan. Att de valt just dessa verk fick mig att tänka på tsunamin, då så många dog, säger Anneè Olofsson.

Hon tog examen vid Oslo konsthögskola 1997. Främst jobbar hon med fotografi och video, men också skulptur och ibland installationer. Ofta har hon eller hennes föräldrar stått modell; till exempel är hennes far, som avled för fem år sedan, modell för »Under a serpent sun«, och »Unforgivable« på Moma.

– När jag var yngre pressade jag mina föräldrar till att göra vissa saker som de inte ville, men jag berättade inte förrän dagen innan vad jag skulle göra och gav dem inte tid att säga nej. I mina verk finns ofta
ett dolt obehag, säger Anneè Olofsson, men tillägger att hon inte alls är intresserad av att provocera.

– Det är för enkelt. Jag är fascinerad av frågor kring livets förgänglighet. Skröplighet. Död. Den eviga frågan om livets slutskede.

Jag kan själv må dåligt av det jag utforskar i mina verk, berättar hon.

I höst kommer en stor monografi om hennes konstnärskap på förlaget Art & Theory, »I, Anneè Olofsson«, där i stort sett alla hennes tidigare verk är avbildade. Den senaste utställningen i Sverige var på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm 2014. Nu har hon valt att inte representera något galleri, och hon förutspår att de flesta kan vara borta om tio år.

– Digitala virtual reality-gallerier, som det Moderna museets avgående chef Daniel Birnbaum ska jobba med från årsskiftet, är framtiden.

»The Nordic Impressions«, Washington 

13 oktober–13 februari 2019.

»Beyond Bliss«, Bangkok-biennalen 

19 oktober–3 februari 2019.