Nätstatistik visar metoos segertåg

Text:

Bild: EMIL LANGVAD/TT

De som bröt tystnaden« blev nyligen utsedd av tidskriften Time Magazine till »Årets person«. När Fokus sista nummer före årsskiftet når brevlådorna är det på dagen två månader sedan utbrottet.

»Om alla kvinnor som har blivit sexuellt trakasserade skriver metoo som status, kanske människor kan förstå omfattningen av problemet«, skrev skådespelaren Alyssa Milano på Twitter den 15 oktober.

Efter drygt en vecka nådde statusen 85 länder med totalt 1,7 miljoner tweets. På mindre än ett dygn var 12 miljoner Facebookinlägg skrivna.

I dag sticker ett land ut i mängden, rejält. På »Google trender« finns en karta som illustrerar sökordet metoo över världen. Där leder Sverige. Grannlandet Norge ligger på andra plats.

För att förstå hur det spridit sig kan epidemiologiska modeller, läran om sjukdomsförlopp, ge en förklaring. Den som populariserade teorierna var författaren och journalisten Malcolm Gladwell i sin bok »Den tändande gnistan. Hur små faktorer kan förändra världen« från millennieskiftet. Den handlar om när en speciell gräns nås och det tippar över, får en gigantisk spridning. Han jämför det med hur virus sprider sig.

Formeln har tre faktorer:

• de personer som överför smitto­ämnet

• själva ämnet

• miljön det verkar i.

Miljontals människor, de som överför, vittnade om sina upplevelser. För att det skulle få en extra skjuts krävdes, enligt Gladwell, att personerna skulle ha ett starkt socialt inflytande. Från de glamorösa skådespelarna och #tystnadtagning nådde metoo-kampanjen till slut Svenska Akademien.

Men den analysen är bara halva sanningen, tror marknadsföringsprofessorn Jonah Berger som studerat vad som blir viralt. Det är snarare budskapet än budbäraren som är den verkliga kärnan. För att förstå varför folk ens delar något från början måste vi gå till roten. Budskapet me too: jag också.

Från bransch till bransch, generation till generation, mun till mun. Det är berättelsen som är central i varje viralt fall. Det är berättelser folk vill dela. I metoo-rörelsen bär varje vittne på sin egen historia som det delar med sig av. Och varje vittnesmål blir en del av den stora berättelsen: Vad har vi tillåtit för samhälle? Malcolm Gladwell kallar det för »sammanhangets makt«. Tiden måste vara inne och platsen rätt för att få genomslag.

Sverige blev arenan som internationella medier uppmärksammade.

Time Magazines motivering löd »en av vår tids största kulturskiften på häpnadsväckande kort tid«.

Här heter det revolution.