Nu får Hollywood sitt museum – ”bra att det dröjt”

I nästan ett sekel har det saknats ett riktigt filmmuseum i Los Angeles. Men nu invigs det, med besked.

Text: Erik Augustin Palm

Förväntningarna är höga när Oscarsakademien nu slår upp dörrarna för Academy Museum of Motion Pictures i Los Angeles, inhyst i en Art Deco-byggnad samt en massiv, nyuppförd glas- och cementkupol. Fokus fick som en av världens första publikationer göra ett förhandsbesök, där det blev tydligt att cineaster äntligen kommer att få sitt lystmäte när de vallfärdar till LA; filmindustrins hjärta. Det är verkligen på tiden, då halvdassiga ansatser som nedgångna Hollywood Museum, vid Hollywood Boulevard, har varit undermåliga.

Först skulle Academy Museum ha öppnat 2017, varefter omständigheter har försinkat öppnandet – senast pandemin – som fick premiären att flyttas till i år. Men egentligen har museet dröjt mycket längre än så; drömmen om en permanent fysisk manifestation av Hollywoods historia har funnits inom Oscarsakademien ända sedan dess grundande, 1927.

Akademiens samlingar – från släden i Citizen Kane från 1941, till blomsterklänningen i Ari Asters Sverige-skräckis Midsommar från 2019 (där akademien vann över Lady Gaga i budgivningen), vilka båda visas på museet – har sedan start drivits med ett museum som mål.

Det säger Sophia Serrano, en av museets curatorer, medan hon visar runt i de 4 645 kvadratmeter stora lokalerna. Samman­taget har det nog varit för museets bästa att det dröjt, spekulerar hon. 

Inte bara har det gjort att man hunnit samla ett sekels artefakter och omsorgsfullt diskutera hur man bäst ska presentera sitt förflutna, och det med dagens multimedialt sofistikerade verktyg. Filmmediets alla hörn utforskas på innovativa vis; som exempelvis soundtrackrummet för Stanley Kubricks År 2001 Ett rymd­äventyr, där man står ensam med datorn HAL i mörkret. 

Därtill har de senaste årens förseningar av museet sammanfallit med djupt omvälvande perioder i Hollywood – från #MeToo till #OscarsSoWhite – och sannolikt gjort att Hollywoods notoriska narcissism inte är så präglande. Visst rör det sig om en självhyllning – men en ärlig sådan, som inte väjer för en historia av rasism, sexism och patriarkala strukturer. 

Och många fler än de mest väntade yrkena och namnen får plats i rampljuset; fotografer och klippare lyfts fram lika naturligt som regissörer. Ett upplägg som inte skulle ha skett utan striderna för mer jämlik ersättning och validering inom Hollywoods olika fackförbund.

Det internationella anslaget är en till aspekt av Academy Museum som inte hade varit lika central utan de senaste årens globalisering av Oscarsgalan (där sydkoreanska Parasit vann Bästa film som första icke-engelskspråkiga titel, 2020). En installation om spanske regissören Pedro Almodóvar är ett exempel, liksom museets första stora tillfälliga utställning, om japanske animeregissören Hayao Miyazaki – till ytan större än Miyazakis eget Ghibli Museum i Tokyo.

Hollywood har fått sitt museum. Men det är filmkonsten som helhet som där får en hyllning. 

Tre filmmuséer i världen

American Museum of the Moving Image, New York

I New York-stadsdelen Astoria ligger ett av världens mest ambitiösa filmmuseer. Långt ifrån så raffinerat som Academy Museum, men så är det också ett New York-museum, som lägger liten vikt vid Hollywoods röda mattor och flärd. Här samlas svartklädda cineaster för tunga filmutställningar, panelsamtal och filmvisningar, med pannan i djupa veck.

Musée de la Cinémathèque, Paris

Res genom filmhistoriens olika faser i denna högborg för europeisk filmkonst. Museets svindlande permanenta utställning med över 5 000 filmrelaterade objekt – från tidig filmteknik till kläder burna av filmikoner – flätas samman med tillfälliga utställningar och seminarier. Givetvis med tonvikt på franska filmtungviktare, från Georges Méliès till Alain Resnais. 

Filmmuseet i Kristianstad

Sedan 1972 har man här riktat fokus mot den tidigaste svenska filmproduktionen. Museet är inrymt i den första svenska filmateljén, där de första svenska filmerna producerades mellan 1909 och 1911 – under ledning av direktören Charles Magnusson, för Svenska Bio (i dag Svensk Filmindustri AB). En väl bevarad filmhistorisk plats som alla svenska cineaster bör besöka.