Pinnstolen är tillbaka

Text: Per Öberg

Vart man vänder blicken på »Stockholm Furniture & Light Fair«, som vuxit till att bli en av världens främsta möbelmässor, möts man av klotlampor, moderna uppdateringar av 1930-talets klassiska funkislampa.

Det är inte den enda klassiska möbel eller inredningsdetalj som tolkas på nytt, ofta av kända svenska och internationella formgivare. En av de tydligaste trenderna på mässan tycks vara vad man skulle kunna kalla den goda smakens återkomst. Stora, klassiska möbeltillverkare visar eleganta möbler i en stram formgivning. Edsbyn är en av flera som satsar på nyskapande användning av trä, genom skalstolen Press Chair i 3D-pressad fanér.

Under decennier var det fina hantverket från möbelfabriker försvunnet från Sverige, men nu har tillverkarna upptäckt att det åter finns ett sug efter ett gammaldags hantverk. Tydligt även i årets trendutställning, »EN-AW 6082«, av Halleroeds designstudio som ritat butiksinredningar åt bland andra Acne Studios; liksom hos experimentella unga designers i mässans Green Room. En av dem är Cecilia Xinyu Zhang, som studerar i Sverige och Norge och har tagit fram en vacker och rolig stol i trä.

Läs mer: Så gick Ikea från billiga kopior till dyr originaldesign

Årets trendigaste möbel är annars dagbädden, som syns i en mängd varianter, former och material i flera montrar.

Trä står för hoppet om framtidens förnybara byggmaterial och vurmen för materialet kan ses i många hundra (!) varianter på den klassiska pinnstolen. Det är inte omöjligt att få syn på tiotals pinnstolar på väggarna i en och samma monter. Sällan har så många möbler i trä trängts på en möbelmässa, så pass att den under många år ringaktade furun är tillbaka i full vigör, exempelvis i form av väggpaneler.

Skåp och bord är också gjorda i trä, bland annat ett spelbord i rokokostil med förlaga från 1760, av möbelsnickare Jonathan Lundin. Stommen är i furu och spelplanen i ek med inlägg av valnöt och lönn.

Visas till 10 februari på Älvsjömässan i Stockholm.