Renée Voltaire – upplyst vegan

Text:

Bild: Jannie Flodman

Vi befinner oss i Årsta på ett av Sveriges snabbast växande företag. Ingenting som innehåller gluten kommer in i produktionslokalerna och vi tar på oss blå plastskydd på skorna och en genomskinlig plastkappa på huvudet.

Renée Voltaire har precis kommit tillbaka från Dagens industris Gasellträff i Göteborg, där hon utsetts till årets kvinnligaGasell, en utmärkelse som ges till landets mest snabbväxande företag.

Livsmedelsföretaget som bär hennes namn startades för tolv år sedan, med den då ovanliga matfilosofin: ekologiskt, glutenfritt och veganskt, och i lokalerna i Årsta tillverkas allt för hand.

– Man behöver inte vara vegetarian eller vegan för att jobba här. Däremot är man det när man jobbar här, säger Renée Voltaire och bjuder på maskroskaffe.

Trots att produkterna ligger i den högre prisklassen får de mer och mer hyllutrymme i dagligvarubutikerna. Priset hänger ihop med kvaliteten, hävdar Renée Voltaire.

– Det är ett val. Vårt mål är inte att göra de billigaste produkterna. Det kan andra göra. Vi gör de bästa produkterna och då kostar det.

Företaget är i fas med tiden. I dagarna öppnade Renée Voltaire sin andra veganska butik, tillsammans med restaurangen Pepstop vid Hötorget i Stockholm, och vid årsskiftet tog företaget klivet in i hudvårdsbranschen med en vegansk hudvårdsserie.

Intresset för hälsosam mat har exploderat och informationssajten Ekowebs halvårsrapport visar att i Sverige är försäljningen av ekologisk mat störst i världen.

Men så har det inte alltid sett ut.

 

Renée Voltaire växte upp i en entreprenörsfamilj i radhusområdet Kälvesta i västra Stockholm. Hennes mormor hade eget bageri och föräldrarna var företagare. Redan som liten vid middagsbordet tog hon del av de många motgångarna med att driva företag. Därför var Renée Voltaire till en början inte det minsta lockad av att starta eget.

– När man har föräldrar som är egenföretagare vill man absolut inte bli det. Man har bara hört om alla bekymmer.

I stället åkte hon till Frankrike, i tjugoårsåldern, och studerade franska, mat och vin. Det mesta hon tog sig för var matrelaterat och till slut tog lusten över att driva eget företag.

– Plötsligt sitter man där och har gjort samma sak ändå, säger Renée Voltaire och skrattar.

Den första verksamheten Renée Voltaire drev var Café Oscars på Narvavägen i Stockholm, tillsammans med sin syster Lotta och senare även sin bror. Café Oscars är ett anrikt kafé i hjärtat av Östermalm, och på menyn finns räksallad, tomatsoppa och stora kanelbullar.

När Renée Voltaire kom över hälsoprofeten Ann Wigmores bok om så kallad levande föda, läran bakom raw food, väcktes en glödande passion för hälsosam mat. Men det var tidigt 1990-tal och allmänhetens intresse för gröna juicer och algsallader var svalt.

– Jag ville ta ett steg mot vegetariskt och raw food, men konceptet på Café Oscars satt hårt och det var väldigt svårt att ändra på.

 

När hon experimenterade med vetegräs i den färsk-pressade apelsinjuicen -rynkade folk på näsan. Renée Voltaire minns särskilt ett tillfälle när hon höll en före-läsning på Sturebadet i Stockholm:

– Jag var jättefascinerad men alla tyckte att det smakade som fan. Det var ingen succé, säger Renée Voltaire.

Men hon kunde inte släppa sin nya passion och till slut insåg hon att hon var tvungen att ta steget fullt ut och börja arbeta med den typ av mat som verkligen intresserade henne. Hon och syskonen sålde Café Oscars.

– Tappar du gnistan då är det inget kul, och lite så blev det. Men det var en ganska svår process att sälja Café Oscars för det var så starkt förknippat med en. Man hade en identitet där. Samtidigt förstod jag: man måste stänga en dörr för att kunna öppna en ny.

Renée Voltaire tog ett längre uppehåll och åkte till det -holistiska centrumet Tree of life i Arizona. Efter fyra veckor av yoga, meditation och raw food bestämde hon sig för att fullfölja det hon påbörjat.

– Jag hoppas att folk kan titta på vad jag gör och bli inspirerade, säger Renée Voltaire.

I dag har bolaget växt till omkring 45 anställda och 300 produkter, och i fjol sålde hon för 85 miljoner kronor till ett tusental återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland.

Matproduktionen har med tiden blivit 100 procent vegansk och hälsoprofilen genomsyrar företagskulturen. På julfesten i fjol gick hela företaget och yogade.

I år har Renée Voltaire dessutom utsetts till Årets hälsoprofil, nominerats till SvD:s affärsbragd och finns på Veckans Affärers lista över de mäktigaste kvinnorna i näringslivet. Hon är medlem i prins Daniels entreprenörsnätverk.

 

Renée Voltaires vägval har gjort att hon har tagit över sin företagar-familjs bekymmer runt middagsbordet, men säger att hon har ändrat inställning till den utmaning som det innebär. Som vuxen ser hon det på ett annat sätt.

– Att driva företag är ingenting man gör 08.00–17.00. Det är någonting man får lära sig att leva med och måste gilla. Gillar man inte det, då kommer man att bryta samman.

– Allt är inte kul men ändå kan jag känna ett jävlar anamma och kavla upp ärmarna. »Skit i helvete det här ska vi lösa«. Och så löser vi det och då blir det superkul.

Det hon ser som sin största personliga utmaning är att få tiden att räcka till och inte jobba ihjäl sig.

En hälsoprofil måste sköta sig och föregå med gott exempel för medarbetarna.