Rysk censur villkorar EU:s demokratipris

Text: Ylva Lagercrantz Spindler

Det internationella teaterpriset Europe Theatre Prize (Premio Europa) initierades av EU 1986. Tanken var att främja demokrati genom kultur utan gränser. Men anas en viss Rysslandskritik i dina verk är du inte välkommen.

Så tolkar årets pristagare, den schweiziske regissören Milo Rau, det faktum att han nekades visum till Ryssland för att ta emot hederspriset, New Theatrical Realities, i Sankt Petersburg. Enligt Rau beror detta på »The Moscow Trails«, ett verk där han belyser frågor om konstnärlig frihet, med bland annat Pussy Riot som exempel.

I ett brev till festivalledningen skriver Rau att hur han än formulerade ansökan för visum så angavs nya fel. Slutligen fick han beskedet från Ryssland att han kunde komma till ambassaden – i Antwerpen. Detta trots att han vid tillfället inte ens befann sig i Belgien. Då hade redan hans film, »The Congo Tribunal«, visats på festivalen.

Rau, som också grundade Internationella institutet för politiska mord (IIPM), är inte den första att få detta pris som vill främja artistisk frihet över alla nationsgränser för att sedan inte kunna ta emot det. Förra året gick det till den framgångsrike, ryske film- och teaterregissören Kirill Serebrennikov. Sedan 1,5 år sitter Serebrennikov i husarrest hemma i Moskva, i väntan på en rättegång som kan leda till 10 års fängelse. Även Serebrennikov har i sina verk kritiserat Ryssland och Putinregimen.

Under den sista festivaldagens ståtliga prisutdelning på Alexandrinsky-teatern i Sankt Petersburg tog flera pristagare upp behandlingen av såväl Milou Rau som Kirill Serebrennikov i sina tacktal, inför kulturminister Vladimir Medinski och vice premiärminister för sociala frågor, Olga Golodets, som var på plats för att inledningstala.

Även debatten om metoo lyste med sin frånvaro, trots att det är det kanske största som hänt inom teater- och filmbranschen det senaste året. Som svensk kunde man glädjas åt att Cirkus Cirkör och vd Tilde Björfors, förutom Rau, fick ta emot hederspriset New Theatrical Realities, i ett urval som i övrigt i stort sett endast bestod av manliga regissörer, med uppsättningar som i huvudsak framfördes av manliga skådespelare – och där de få kvinnorollerna bestod av horor, mammor – och en och annan handgranat. Enda undantaget förutom Björfors var ett specialpris till den katalanska skådespelare och regissören Núria Espert.

Och så har det sett ut under de år som priserna har delats ut. Av de sjutton pristagarna som har tagit emot huvudpriset Europe Theatre Prize sedan starten 1987, har endast tre varit kvinnor.

Cirkus cirkörs föreställning »Epifonima!« visas i Stockholm från 30/11 på Dansens hus, med bara kvinnor i ensemblen.