Planlöst drar hon med dammtrasan på hyllan med parfymflaskor, rättar till en flaska Hermès Sauvage, vänder på den så den står med etiketten framåt.

Trots att jag är den enda kunden i butiken orkar hon inte ens le mot mig. Som hade hon redan gett upp möjligheten att få sälja något i dag också.

Den enda som till min förvåning vänligt möter min blick är Mads Mikkelsen i snygg tweedrutig kavaj. Nej, inte i verkligheten men på reklamtavlan för ett italienskt klädmärke i butiken mitt emot, och som i övrigt endast befolkas av en äldre herre som frågar efter toaletten.

Att flyga är sedan länge förknippat med skam. Ändå fortsätter vi att sätta oss på ett fossiltyngt plan. Sannolikt av samma anledning som vi inte köper ekologiska grönsaker: det är ofta är billigare än tåg.

Lågprisflygen innebär också att flygklientelet numera gissningsvis till stor del består av en mindre köpstark grupp resenärer än vad exempelvis pendlarna till Sigtuna är.

Det märks på bagaget som till stor del består av ryggsäckar. Dessa är ofta fyllda av medhavda mackor, bananer och kaffetermos som dukas upp mellan övergivna Dolce & Gabbana– och Fragonardshopar.

Men – och här kommer glappet.

Samtidigt som vänthallarna har förvandlats till en hajk för Friluftsfrämjandet fortsätter de flesta flygplatser att ge spatiöst med utrymme åt taxfree-butiker som kränger kosmetika, märkeskläder och exklusiva viner, ofta till ett betydligt högre pris än vad e-handeln kan erbjuda numera. Det innebär att allt färre resenärer handla momsfritt, något som SVT rapporterade om i somras.

Som en rest av en svunnen flärd flankerar de ändå avgångshallen, ett slags lyxkonsumtionens mausoleum.

Väl på flyget packas det sedan ånyo upp matsäck vilket förstås beror på att de flesta flygbolag sedan länge har skippat gratis kaffe och mat. Hur festligt är det sedan att beställa en piccoloflaska bubbel samtidigt som grannen bredvid äter fröbröd med messmör?

Ändå är det som om de som styr över avgångshallarnas utbud inte fattar vinken: folk vill kunna köpa ett paket mjölk och en baguette, inte en flaska Moët & Chandon och en limpa cigg.

På ”Svenskbyn” Nice flygplats med uppåt 15 miljoner passagerare per år bygger de nu ut med med ytterligare 4 500 kvadratmeter yta för att få plats för fler butiker.

Är fransmännen smarta blir det mer av Carrefour Express och Monoprix (franska lågprisvarutbutiker) och mindre av Hermès och Gucci framöver.

Eller okey, Bara för känslan och en fläkt från en svunnen tid av flygflärd – då, när vi var lyckligt ovetande om sådant som koldioxidutsläpp och kom hem med en aura av flygplansbränsle i ytterkläderna – kan det få finnas en symbolisk taxfreeshop kvar.

Ungefär som i filmen ”Goodbye Lenin”där en son lurar sin mamma att muren inte har fallit. Ja, rentav rekonstruerar hennes våning i det gamla Östberlin.

Allt för att hon ska känna igen sig.

***

Få 6 månaders obegränsad läsning – för bara 79kr

Månadens erbjudande

Obegränsad tillgång till allt innehåll på fokus.se och i appen
Nyhetsbrev varje vecka
Avsluta när du vill