I samarbete med Mytraffico.com

Intressanta fakta om 5 av de mest framstående svenska varumärkena

Sverige är ett av de mest progressiva länderna i världen. Och det märks. För att vara ett relativt isolerat och litet land med drygt 10 miljoner invånare är vi verkligen utmärkande när det gäller innovativa företag.

Text:

Sverige ligger på topp tre av de tio mest innovativa länderna i världen enligt Wipo:s Global Innovation Index 2022. Med namn som IKEA, Volvo och H&M har vi blivit något av en symbol för den arbetsmoral och det demokratiska synsätt som kännetecknar hela Skandinavien.

Med andra ord är Sverige som helhet ett land som klarar sig utomordentligt när det gäller entreprenörskap. Vårt framgångsrecept kan sägas vara en kombination av ett etiskt och demokratiskt förhållningssätt till alla människor, modet att våga sticka ut från mängden samt modern kreativitet i kombination med traditionella arbetsmetoder.

Vad är det då egentligen som gör att vi presterar så bra att vi år efter år rankas som ett av världens mest innovativa och bäst presterande länder? Det kan vi förklara med hjälp av illustrationen nedan.

Stockholm – the perfect place to start a business
View Original Version (via Bedrageri.info).

En stor andel av befolkningen som befinner sig på arbetsmarknaden, en jämn inkomstfördelning bland invånarna samt en minimal andel av befolkningen som utsätts för skadliga luftföroreningar är alla faktorer som bidrar till Sveriges blomstrande framgångssaga.

Ansiktet utåt för vårt avlånga land är bland annat de innovativa och populära företagen som du kan se i den sista bilden över de största svenska varumärkena 2022. Men vad beror egentligen deras framväxt på? Vad är det som har gjort just dessa verksamheter så inflytelserika?

Förhoppningsvis kan vi göra dig lite klokare med lite intressanta fakta om några av de mest framstående varumärkena i landet!

IKEA

IKEA är världens största heminredningsföretag som har funnit en plats i miljontals människors hjärtan världen över. IKEA är känt för sin enkla design, sina roliga, svenska produktnamn och överkomliga priser. På ett sätt blir företaget en slags förkroppsling för vårt säregna “lagom”-uttryck. Inte för mycket eller för lite, men helt perfekt.

Vad är det då som har gjort IKEA till det absolut största namnet på den svenska marknaden, med en omsättning på 41,9 miljarder euro? Bra fråga. Företaget grundades 1943 av en 17-årig ung entreprenör, Ingvar Kamprad, som började sälja enkla varor som pennor och tavelramar i sitt hem. Med en vision om att sälja möbler till låga priser utan att kompromissa med kvaliteten kläcktes idén om självmontering och 1958 öppnade det första Ikeavaruhuset i Älmhult. I dag finns det över 300 varuhus i 43 länder och territorier.

H&M

En annan framgångssaga som bara måste uppmärksammas är H&M:s. H&M, som står för Hennes & Mauritz, har dominerat marknaden för ‘fast-fashion’ som ingen annan på senare år. Affärsidén bygger på att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Och trots några kontroverser under åren är och förblir svenskägda H&M ett av världens största modeföretag.

Men man kan nog inte säga att det uteslutande är deras billiga klädesplagg som har gjort företaget framgångsrikt. De kreativa marknadsföringsstrategierna i kombination med en unik affärsmodell har också varit en bidragande faktor. För att inte tala om att de engagerat sig mycket i klimatfrågor på sistone.

Volvo

Volvo grundades 1915 med idén om att erbjuda säkra, bekväma och prisvärda personbilar. Något som fortfarande är kärnan i företagets affärsmodell. Idag är Volvo fortfarande ett av världens mest kända bilmärken och inte minst ett av Sveriges mest framgångsrika företag. Volvo finns på cirka 190 marknader runt om i världen och är numera en självklarhet i de flesta svenska hushåll.

Åsikterna om orsakerna till Volvos framgångssaga varierar beroende på vem du frågar. Förutom det geniala (och mycket svenska) konceptet tror vi att det främst beror på kloka val grundat av bland annat före detta VD Håkan Samuelsson som vann Årets svensk Ekonomi 2021.

Ericsson

Året var 1876 då Lars Magnus Ericsson lade grunden för det som idag är ett av världens största tillverkare av utrustning för byggandet av mobilkommunikationsnät, Ericsson. Det som blev början på något nytt i den svenska historien växte sig större och större och spreds så småningom till flertalet länder runt om i världen.

Ericssons affärsidé bygger på att leverera mervärde till kunderna genom en kontinuerlig utveckling av kundorienterade tjänster. Företaget blev förmodligen mest känt för allmänheten när det förändrade mobilbranschen med sina Sony Ericssons, som började säljas 2001 efter en fusion mellan Sony och Ericsson. På sin höjdpunkt hade de en årlig vinst på nästan 15 miljarder kronor. Idag omsätter Ericsson cirka 232 miljarder kronor.

Scania

Svenska Scania, med huvudkontor i Södertälje, är en lastbils- och busstillverkare som numera ägs av tyska Wolkswagen AG genom dotterbolaget Traton SE. När företaget grundades 1911, då under namnet Scania-Vabis, tillverkade de järnvägsvagnar och åkvagnar som kom att få en stor betydelse för den svenska transporten.

Under årens lopp har företaget genomgått ett par olika sammanslagningar, men visionen att vara ledande aktör inom svensk fordonsindustri har alltid funnits med. Idag är Scania världens fjärde största busstillverkare och en framstående lastbilstillverkare. Samtidigt producerar de andra tillämpningar inom industri- och sjöfartssektorn. Det är bland annat företagets mångfald av tjänster och produkter som har lett Scania dit de är idag.

Spotify

Femma på listan är det mycket omtyckta multinationella företaget Spotify, som grundades 2008 av svenskarna Daniel Ek och Martin Lorentzon. I dag är Spotify världens största streamingtjänst för musik, och inte nog med det, Spotify vill nu bli världens största ljudtjänst. Men hur lyckades de två svenskarna skapa ett helt nytt koncept inom musikstreaming som nu förser företaget med en omsättning på nästan 10 miljarder euro?

Plattformen bygger i själva verket på en tjänst som redan var ganska utvecklad. Spotify var knappast den första streamingtjänsten för musik. Men Spotify kunde det som ingen annan tjänst kunde. Och det var att erbjuda miljontals låtar från olika skivbolag och oberoende musiker runt om i världen såväl lagligt som gratis. Med enstaka reklaminslag skulle Spotify fortfarande tjäna på det, samtidigt som de kunde erbjuda sina kunder prisvärda premiumabonnemang.