Intressanta fakta om 5 av de mest framstående svenska varumärkena
Sverige är ett av de mest progressiva länderna i världen. Och det märks. För att vara ett relativt isolerat och litet land med drygt 10 miljoner invånare är vi verkligen utmärkande när det gäller innovativa företag.
Sverige ligger på topp tre av de tio mest innovativa länderna i världen enligt Wipo:s Global Innovation Index 2022. Med namn som IKEA, Volvo och H&M har vi blivit något av en symbol för den arbetsmoral och det demokratiska synsätt som kännetecknar hela Skandinavien.
Med andra ord är Sverige som helhet ett land som klarar sig utomordentligt när det gäller entreprenörskap. Vårt framgångsrecept kan sägas vara en kombination av ett etiskt och demokratiskt förhållningssätt till alla människor, modet att våga sticka ut från mängden samt modern kreativitet i kombination med traditionella arbetsmetoder.
Vad är det då egentligen som gör att vi presterar så bra att vi år efter år rankas som ett av världens mest innovativa och bäst presterande länder? Det kan vi förklara med hjälp av illustrationen nedan.
View Original Version (via Bedrageri.info).
En stor andel av befolkningen som befinner sig på arbetsmarknaden, en jämn inkomstfördelning bland invånarna samt en minimal andel av befolkningen som utsätts för skadliga luftföroreningar är alla faktorer som bidrar till Sveriges blomstrande framgångssaga.
Ansiktet utåt för vårt avlånga land är bland annat de innovativa och populära företagen som du kan se i den sista bilden över de största svenska varumärkena 2022. Men vad beror egentligen deras framväxt på? Vad är det som har gjort just dessa verksamheter så inflytelserika?
Förhoppningsvis kan vi göra dig lite klokare med lite intressanta fakta om några av de mest framstående varumärkena i landet!
IKEA
IKEA är världens största heminredningsföretag som har funnit en plats i miljontals människors hjärtan världen över. IKEA är känt för sin enkla design, sina roliga, svenska produktnamn och överkomliga priser. På ett sätt blir företaget en slags förkroppsling för vårt säregna “lagom”-uttryck. Inte för mycket eller för lite, men helt perfekt.
Vad är det då som har gjort IKEA till det absolut största namnet på den svenska marknaden, med en omsättning på 41,9 miljarder euro? Bra fråga. Företaget grundades 1943 av en 17-årig ung entreprenör, Ingvar Kamprad, som började sälja enkla varor som pennor och tavelramar i sitt hem. Med en vision om att sälja möbler till låga priser utan att kompromissa med kvaliteten kläcktes idén om självmontering och 1958 öppnade det första Ikeavaruhuset i Älmhult. I dag finns det över 300 varuhus i 43 länder och territorier.
H&M
En annan framgångssaga som bara måste uppmärksammas är H&M:s. H&M, som står för Hennes & Mauritz, har dominerat marknaden för ‘fast-fashion’ som ingen annan på senare år. Affärsidén bygger på att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Och trots några kontroverser under åren är och förblir svenskägda H&M ett av världens största modeföretag.
Men man kan nog inte säga att det uteslutande är deras billiga klädesplagg som har gjort företaget framgångsrikt. De kreativa marknadsföringsstrategierna i kombination med en unik affärsmodell har också varit en bidragande faktor. För att inte tala om att de engagerat sig mycket i klimatfrågor på sistone.