I samarbete med Onlineprinters.se

Marknadsföring – rätt strategi för affärsutveckling

Marknadsföring och affärsutveckling är egentligen oskiljaktiga. Marknadsföring är poänglös om den inte bidrar till att verksamheten utvecklas, och affärsutveckling är i princip omöjlig utan en effektiv marknadsföringsstrategi. Men hur hittar du rätt strategi?

Text:

I den här texten går vi igenom allt du behöver veta och tänka på för att komma igång med din nya marknadsföringsstrategi. Vi kommer att täcka:

  • Olika typer av affärsutveckling och tillväxtstrategier
  • Marknadsföring med liten budget
  • Traditionell marknadsföring, inklusive trycksaker som broschyrer och flygblad
  • Vikten av digitalisering
  1. Vad är affärsutveckling, och vilken strategi är rätt?

Effektiv affärsutveckling sker när du lyckas stärka ditt varumärke genom marknadsföring till rätt målgrupp. Du måste veta vilka konsumenter som är intresserade av dina produkter och tjänster, känna till vilka medier de läser, och förstå deras beteenden, från preferenser till språkbruk.

När du vet vad som är viktigt för din målgrupp blir det lättare att fatta beslut om vilken typ av tillväxtstrategi som sannolikt blir mest effektiv.

  • Linjeutvidgning

Produktutveckling som vidareutvecklar existerande sortiment med en ny variant, smak eller funktion.

  • Vertikal utvidgning

Produktutveckling med nya prisklasser och kategorier, exempelvis en mer exklusiv version av existerande produkter.

  • Horisontell utvidgning

Tillägg av en helt ny produktkategori, på samma sätt som H&M börjat sälja heminredning.

  • Indirekt utvidgning

Nya kollektioner eller initiativ som tar fram i samarbete med andra, externa varumärken, antingen genom sponsring eller gemensam design och produktion.

Andra namn för olika typer av affärsutveckling är marknadsinträngning, produktutveckling, marknadsexpansion och diversifiering. Samtliga strategier har givetvis för- och nackdelar, och det är just därför som det är så viktigt att du förstår din målgrupp väl. Om trogna kunder exempelvis ser på ditt varumärke som ett trovärdigt lågbudgetalternativ kan det verka förvirrande om du plötsligt introducerar en lyxprodukt. Då riskerar du att inte bara förlora existerande kunder, men också skrämma bort andra, nya målgrupper.

Fundera på om det är värt att fokusera på icke-köpande kunder i segment du redan jobbar mot, eller om du kanske bör satsa på helt nya segment. Kanske finns det stora grupper som du tidigare inte lyckats nå ut till trots att företagets erbjudande är perfekt för dem? Alternativt finns det kanske sätt att arbeta med R&D för att ta fram relaterade produkter som gör att nya kunder upptäcker varumärket?

2. Marknadsföring med begränsad budget

En del små företag påstår att affärsutveckling inte är för dem, för de har helt enkelt ingen budget. De menar att ett gott rykte räcker och att nya kunder kommer att upptäcka dem i sinom tid.

De kan givetvis ha rätt – och självklart bör du erbjuda produkter eller tjänster som är så bra att de i princip säljer sig själva. Men det finns mycket du kan göra för att stärke ditt varumärke även om din budget är minimal.

Kan du bjuda på din expertis på ett sätt som uppmärksammar konsumenter på att ditt varumärke finns? Erbjud större webbplattformar att skriva gratis för dem i egenskap av gästbloggare, eller skriv debattartiklar till lokaltidningar.

Om du inte redan gör det, håll existerande kunder uppdaterade med regelbundna nyhetsbrev, kanske med unika rabattkoder eller incitament för att de ska rekommendera dina produkter till en vän.

3. Traditionell marknadsföring

Undvik misstaget att tro att traditionell marknadsföring inte längre fungerar. Beroende på var din målgrupp befinner sig kan en välplacerad affisch eller snygga flygblad göra mycket för att påminna dem om att du finns.

Kanske finns det möjlighet att samarbeta med andra företag i området om reklamutskick? Erbjud att ta på dig arbetet med produktion mot att andra räcker kostnaden.

4. Vikten av digitalisering

Givetvis måste du också satsa digitalt. Dialog och interaktion i sociala medier är guld värt – alltid i linje med ert varumärkes visuella identitet, förstås.

SEO är också viktigt, men du behöver inte anställa den dyraste byrån. Det finns mycket du kan göra själv, från att optimera meta-taggar till att blogga regelbundet och samarbeta med andra sajter för att få fler länkar till din sajt. Om budgeten tillåter kan det självklart vara värt att också betala en konsult för att driva mer trafik till sajten.

Sist men inte minst: glöm inte Google Analytics. Information om vad dina besökare söker efter, var de kommer ifrån och vilka sidor de helst läser kan vara ovärderlig när det gäller att kommunicera med dem på ett effektivt sätt, för att inte tala om information om vad som faktiskt konverterar dem från besökare till betalande kunder.