Marknadsföring – rätt strategi för affärsutveckling
Marknadsföring och affärsutveckling är egentligen oskiljaktiga. Marknadsföring är poänglös om den inte bidrar till att verksamheten utvecklas, och affärsutveckling är i princip omöjlig utan en effektiv marknadsföringsstrategi. Men hur hittar du rätt strategi?
I den här texten går vi igenom allt du behöver veta och tänka på för att komma igång med din nya marknadsföringsstrategi. Vi kommer att täcka:
- Olika typer av affärsutveckling och tillväxtstrategier
- Marknadsföring med liten budget
- Traditionell marknadsföring, inklusive trycksaker som broschyrer och flygblad
- Vikten av digitalisering
- Vad är affärsutveckling, och vilken strategi är rätt?
Effektiv affärsutveckling sker när du lyckas stärka ditt varumärke genom marknadsföring till rätt målgrupp. Du måste veta vilka konsumenter som är intresserade av dina produkter och tjänster, känna till vilka medier de läser, och förstå deras beteenden, från preferenser till språkbruk.
När du vet vad som är viktigt för din målgrupp blir det lättare att fatta beslut om vilken typ av tillväxtstrategi som sannolikt blir mest effektiv.
- Linjeutvidgning
Produktutveckling som vidareutvecklar existerande sortiment med en ny variant, smak eller funktion.
- Vertikal utvidgning
Produktutveckling med nya prisklasser och kategorier, exempelvis en mer exklusiv version av existerande produkter.
- Horisontell utvidgning
Tillägg av en helt ny produktkategori, på samma sätt som H&M börjat sälja heminredning.
- Indirekt utvidgning
Nya kollektioner eller initiativ som tar fram i samarbete med andra, externa varumärken, antingen genom sponsring eller gemensam design och produktion.