I samarbete med Onlineprinters.se
I den här texten går vi igenom allt du behöver veta och tänka på för att komma igång med din nya marknadsföringsstrategi. Vi kommer att täcka:
- Vad är affärsutveckling, och vilken strategi är rätt?
Effektiv affärsutveckling sker när du lyckas stärka ditt varumärke genom marknadsföring till rätt målgrupp. Du måste veta vilka konsumenter som är intresserade av dina produkter och tjänster, känna till vilka medier de läser, och förstå deras beteenden, från preferenser till språkbruk.
När du vet vad som är viktigt för din målgrupp blir det lättare att fatta beslut om vilken typ av tillväxtstrategi som sannolikt blir mest effektiv.
Produktutveckling som vidareutvecklar existerande sortiment med en ny variant, smak eller funktion.
Produktutveckling med nya prisklasser och kategorier, exempelvis en mer exklusiv version av existerande produkter.
Tillägg av en helt ny produktkategori, på samma sätt som H&M börjat sälja heminredning.
Nya kollektioner eller initiativ som tar fram i samarbete med andra, externa varumärken, antingen genom sponsring eller gemensam design och produktion.