Stadsmiljözon en bilfientlig idyll
Färdtjänst, äldre och rörelsehindrade drabbas när det blir svårare att köra in och parkera. Butiksdöden ökar, stadskärnan töms på liv.
Färdtjänst, äldre och rörelsehindrade drabbas när det blir svårare att köra in och parkera. Butiksdöden ökar, stadskärnan töms på liv.
Stockholms stad fortsätter sitt experiment med så kallade stadsmiljözoner – där bilar stängs ute, parkeringsplatser tas bort och gator görs om till gågator med bänkar, blomsterlådor och uteserveringar. Efter Gamla stan är det nu Södermalm som drabbas: 140 parkeringsplatser försvinner permanent och flera gator blir otillgängliga för biltrafik sommartid eller året runt.
Det talas om ökad trivsel och plats för människor – men vem har bett om det i denna omfattning? Det finns redan gott om parker, torg och grönområden. Folk kommer inte att hinna sitta på alla dessa bänkar och titta på alla blomsteruppsättningar.
Problemen är påtagliga. Färdtjänst, äldre och rörelsehindrade drabbas när det blir svårare att köra in och att hitta någonstans att parkera. Släkt och vänner utifrån kommer därför mer sällan. Butiker mister kunder och får svårare med leveranser. I takt med att biltrafiken försvåras ökar också butiksdöden – stadskärnan töms långsamt på liv.
Stockholm har – eller kanske snarare "har haft" – bland Europas bästa kollektivtrafik. Men det är ingen ursäkt för att förvandla stadskärnan till ett bilfritt utesittarområde. Alla stockholmare är inte unga, friska och cykelburna. En fungerande stad ska vara tillgänglig – för alla.
Sveriges huvudstad ska inte förvandlas till en bilfri småstadsidyll. Det är en storstad som måste fungera för fler än bara cyklister och brunchbesökare. Att stänga av flera hela kvarter är inte positivt, det slår fel. Gatorna är en del av infrastrukturen, inte rekvisitayta för sommarcharm.
Visst kan enstaka, mindre zoner skapa trivsel – om de planeras klokt och utan att skada tillgänglighet eller parkeringsmöjligheter. Men när hela områden görs bilfria tappar Stockholm sin puls och funktion.
Merit Wager
Tilläggsinformation: Den 29 juli ramlade "Enkät om stadsmiljözon Söder" ner i brevlådorna i den berörda delen av Södermalm. Där anges att man når enkäten via denna länk. Frågorna är tendentiösa. Ett exempel:
"Jag tycker att kvarteren är trivsamma att vistas i." Svarsalternativ 1-5 från "Instämmer inte alls" till "Instämmer helt".
Vem tycker inte att kvarteren är åtminstone "ganska trivsamma"?
Stockholms stad fortsätter sitt experiment med så kallade stadsmiljözoner – där bilar stängs ute, parkeringsplatser tas bort och gator görs om till gågator med bänkar, blomsterlådor och uteserveringar. Efter Gamla stan är det nu Södermalm som drabbas: 140 parkeringsplatser försvinner permanent och flera gator blir otillgängliga för biltrafik sommartid eller året runt.
Det talas om ökad trivsel och plats för människor – men vem har bett om det i denna omfattning? Det finns redan gott om parker, torg och grönområden. Folk kommer inte att hinna sitta på alla dessa bänkar och titta på alla blomsteruppsättningar.
Problemen är påtagliga. Färdtjänst, äldre och rörelsehindrade drabbas när det blir svårare att köra in och att hitta någonstans att parkera. Släkt och vänner utifrån kommer därför mer sällan. Butiker mister kunder och får svårare med leveranser. I takt med att biltrafiken försvåras ökar också butiksdöden – stadskärnan töms långsamt på liv.
Stockholm har – eller kanske snarare ”har haft” – bland Europas bästa kollektivtrafik. Men det är ingen ursäkt för att förvandla stadskärnan till ett bilfritt utesittarområde. Alla stockholmare är inte unga, friska och cykelburna. En fungerande stad ska vara tillgänglig – för alla.
Sveriges huvudstad ska inte förvandlas till en bilfri småstadsidyll. Det är en storstad som måste fungera för fler än bara cyklister och brunchbesökare. Att stänga av flera hela kvarter är inte positivt, det slår fel. Gatorna är en del av infrastrukturen, inte rekvisitayta för sommarcharm.
Visst kan enstaka, mindre zoner skapa trivsel – om de planeras klokt och utan att skada tillgänglighet eller parkeringsmöjligheter. Men när hela områden görs bilfria tappar Stockholm sin puls och funktion.
Merit Wager
Tilläggsinformation: Den 29 juli ramlade ”Enkät om stadsmiljözon Söder” ner i brevlådorna i den berörda delen av Södermalm. Där anges att man når enkäten via denna länk. Frågorna är tendentiösa. Ett exempel:
”Jag tycker att kvarteren är trivsamma att vistas i.” Svarsalternativ 1-5 från ”Instämmer inte alls” till ”Instämmer helt”.
Vem tycker inte att kvarteren är åtminstone ”ganska trivsamma”?