
Generaldirektörens golgatavandring genom korridoren
Svenska institutet marknadsför vårt land som tryggt och stabilt. Men "Sverigebilden" har fått en och annan törn de senaste åren.
Toppbild: TT/Pressbild
Den statliga myndigheten Svenska institutet (Si) har inget lätt jobb. Dess två huvuduppgifter är nämligen direkt motstridiga.
Den ena fungerar som en reklambyrå för Sverige. Där ska man ”sätta Sverige på kartan”, framhäva vår stolta industritradition, lyfta fram våra goda värderingar och stärka bilden av ett tryggt och demokratiskt samhälle, allt för att locka ännu fler företag och begåvningar till Sverige.
I den andra har tjänstemännen till uppgift att kartlägga ”Sverigebilden” – hur människor utomlands ser på Sverige.
Nyligen presenterades ”reklambyråns” arbete för allmänheten. Den heter Utrymme att växa. Sverige lyfts fram som ett av världens mest innovativa och pålitliga länder, med stark demokrati, hög livskvalitet och ledarskap inom grön omställning. Trygghet och tillit mellan människor såväl som mellan myndigheter och företag framhävs. Detta gör Sverige till en attraktiv partner för handel, investeringar, turism och kultur.
Från andra sidan av huset kommer en annan bild – där man pysslar med vad folk faktiskt tycker där ute i världen. Deras rapport för 2023 döptes till ”Sverigebilden – stabil men utmanad”. Den största Sverigerelaterade mediehändelsen utomlands var ”Koranbränning utanför Turkiets ambassad”. Mest ökade publiceringar de inom arabiska och turkiska språkområdena. Gängkriminalitet och LVU-kampanjen var de stora ”snackisarna” i världen vid sidan av Nato-processen.
Den som följer nyhetsflödet vet även vad näringslivet anser om Sverigebilden. Redan 2020 höjde tech-jätten Ericssons vd Börje Ekholm varningsflagg i media. Det hade nämligen exploderat en bomb nära huvudkontoret i Kista nyligen. Sverige som exportland kunde äventyras.
”Vi behöver ha en säker arbetsmiljö, en säker miljö för våra egna medarbetare, men också för oss som land betraktat. Det här tycker jag är en av de största frågorna för regeringen att ta tag i”, sa han.
Flera storföretag har flyttat från ”Sveriges silicon valley” sedan dess. Servicejätten Coor flyttade från Kista 2024. ”Det är ett område som vi upplever har blivit mer otryggt än när vi flyttade in”, sa vd Anna Carin Grandin till Di. Även IBM och KTH har dragit upp bopålarna därifrån.
Och självaste utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (som då var Muf-ordförande) bestämde sig för att flytta från Kista 2021 med orden ”Aldrig att vi bor kvar här när vi bildar familj”. Han och hans sambos hus hade nämligen nyligen utsatts för ett bombdåd.
Generaldirektör Madeleine Sjöstedt må ha ett riktigt huvudbry. Men på sätt och vis har hon bundit ris åt egen rygg. Ett halvår in i hennes förordnande framkom att myndigheten hade marknadsfört Sverige utomlands som ett land där man kunde få mycket bidrag, i synnerhet om man skaffade många barn. Det promotades även om gratis sjukvård för asylsökande som får avslag.
Numera får man anta att Sverigebilden börjar krackelera för generaldirektören redan i korridoren mellan de två avdelningarna.
Toppbild. Polisen undersöker en attentatsplats efter ett bombdåd i Kista 2023. Madeleine Sjöstedt är generaldirektör för Svenska institutet. Foto: TT/Pressbild
Den statliga myndigheten Svenska institutet (Si) har inget lätt jobb. Dess två huvuduppgifter är nämligen direkt motstridiga.
Den ena fungerar som en reklambyrå för Sverige. Där ska man ”sätta Sverige på kartan”, framhäva vår stolta industritradition, lyfta fram våra goda värderingar och stärka bilden av ett tryggt och demokratiskt samhälle, allt för att locka ännu fler företag och begåvningar till Sverige.
I den andra har tjänstemännen till uppgift att kartlägga ”Sverigebilden” – hur människor utomlands ser på Sverige.
Nyligen presenterades ”reklambyråns” arbete för allmänheten. Den heter Utrymme att växa. Sverige lyfts fram som ett av världens mest innovativa och pålitliga länder, med stark demokrati, hög livskvalitet och ledarskap inom grön omställning. Trygghet och tillit mellan människor såväl som mellan myndigheter och företag framhävs. Detta gör Sverige till en attraktiv partner för handel, investeringar, turism och kultur.
Från andra sidan av huset kommer en annan bild – där man pysslar med vad folk faktiskt tycker där ute i världen. Deras rapport för 2023 döptes till ”Sverigebilden – stabil men utmanad”. Den största Sverigerelaterade mediehändelsen utomlands var ”Koranbränning utanför Turkiets ambassad”. Mest ökade publiceringar de inom arabiska och turkiska språkområdena. Gängkriminalitet och LVU-kampanjen var de stora ”snackisarna” i världen vid sidan av Nato-processen.
Den som följer nyhetsflödet vet även vad näringslivet anser om Sverigebilden. Redan 2020 höjde tech-jätten Ericssons vd Börje Ekholm varningsflagg i media. Det hade nämligen exploderat en bomb nära huvudkontoret i Kista nyligen. Sverige som exportland kunde äventyras.
”Vi behöver ha en säker arbetsmiljö, en säker miljö för våra egna medarbetare, men också för oss som land betraktat. Det här tycker jag är en av de största frågorna för regeringen att ta tag i”, sa han.
Flera storföretag har flyttat från ”Sveriges silicon valley” sedan dess. Servicejätten Coor flyttade från Kista 2024. ”Det är ett område som vi upplever har blivit mer otryggt än när vi flyttade in”, sa vd Anna Carin Grandin till Di. Även IBM och KTH har dragit upp bopålarna därifrån.
Och självaste utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (som då var Muf-ordförande) bestämde sig för att flytta från Kista 2021 med orden ”Aldrig att vi bor kvar här när vi bildar familj”. Han och hans sambos hus hade nämligen nyligen utsatts för ett bombdåd.
Generaldirektör Madeleine Sjöstedt må ha ett riktigt huvudbry. Men på sätt och vis har hon bundit ris åt egen rygg. Ett halvår in i hennes förordnande framkom att myndigheten hade marknadsfört Sverige utomlands som ett land där man kunde få mycket bidrag, i synnerhet om man skaffade många barn. Det promotades även om gratis sjukvård för asylsökande som får avslag.
Numera får man anta att Sverigebilden börjar krackelera för generaldirektören redan i korridoren mellan de två avdelningarna.
Toppbild. Polisen undersöker en attentatsplats efter ett bombdåd i Kista 2023. Madeleine Sjöstedt är generaldirektör för Svenska institutet. Foto: TT/Pressbild