Gretas gåva till Gazaborna: bara luft
Båtarna som togs i beslag utanför Gazas kust bar ingen last. Tänk om den humanitära flottan hade kommit fram till Gaza med tomma lastrum?
Båtarna som togs i beslag utanför Gazas kust bar ingen last. Tänk om den humanitära flottan hade kommit fram till Gaza med tomma lastrum?
Båtarna var tomma. Där fanns inga förnödenheter till de svältande Gazaborna, rapporterar tidningen Jerusalem Post fredagen den 3 oktober.
Det israeliska utrikesministeriet meddelar att de 40 båtar som togs i beslag utanför Gazas kust inte innehöll någon last.
– Det handlade aldrig om att frakta nödhjälp till Gaza, sa israeliska polistalesmannen Dean Elsdunne till reportrar i Jerusalem.
– Det handlade om rubriker och följare på sociala medier, tillade han.
Det förklarar varför Greta Thunberg och hennes skeppskamrater inte ville anlöpa den israeliska hamnen Ashdod och lossa sin påstådda last där, för vidare befordran till Gaza, som israeliska myndigheter hade föreslagits. Det skulle vara alltför genant att visa upp tomma stuvutrymmen.
Och vad hade hänt om den humanitära flottan hade kommit fram till Gaza och hungriga krigsoffer hade stirrat ner i tomma lastrum?
Om saken inte var så allvarlig så skulle man kunna kalla den för en fars. Men aktivisterna ger inte upp. Det meddelas nu att fartyget Conscience (”Samvete”) har avseglat från Italien med destination Gaza med omkring 100 personer ombord. Dessa beskrivs som journalister och sjukvårdspersonal. Ytterligare åtta båtar lämnade Italien för en vecka sedan med samma destination och uppges nu befinna sig utanför Kreta.
Den här sortens maritima propagandanummer utgör numera en tradition. Redan våren 1988 blev undertecknad tillfrågad om att följa med på en resa från Grekland till Israel på ett fartyg chartrat av PLO. Medpassagerarna skulle utgöras av 135 landsförvisade palestinier som skulle kräva att få gå i land i Haifa.
Övriga svenska passagerare skulle utgöras av folkpartisten Per Gahrton och musikern Björn Afzelius. Projektet blev ett ganska stort och påkostat jippo där mängder av sympatisörer inkvarterades på fina hotell i Aten. Varje dag hölls presskonferenser som blev mer och mer mollstämda. Israel uttalade hotelser, dåvarande israeliske premiärministern Yitzhak Shamir kallade projektet en krigsförklaring.
Väntan i Aten blev lång och en dag fick vi höra att tre högt uppsatta ledare inom PLO hade mördats i Limassol på Cypern, där fartyget Al Awda (”Återvändandet”) låg i hamn i avvaktan på klartecken att plocka upp sina passagerare.
Ett dygn senare sjönk Al Awda. En undervattensbomb fick henne att kantra i hamnbassängen.
Sett i ljuset av detta får man väl säga att israelerna har mildrat sina reaktioner på den här sortens provokationer. Fortsättning följer säkert.