Sluss utan buss – dags att betala, SL!
Vi som tar smällen för moderniseringen har tröttnat.
Hela 1,3 miljarder kronor. Så mycket kostar förseningen av Slussen på ett år, enligt Svenska Dagbladet.
Nej, det är nu inte själva byggarbetet som Svensk Handelskammare har räknat på utan Nacka Värmdö-resenärernas förlorade arbetstid när de måste gå de cirka 750 extra metrarna till den provisoriska (den andra i ordningen) busshållplatsen vid Fotografiska, som nu ser ut att bli kvar i ytterligare 18 månader.
Äntligen finns det siffror på vad vi pendlare förlorar på att tre parter (stad, region och kommun) alla vill ta springnota.
Lärdom: Man ska aldrig leka tre.
Men där finns också andra värden som går förlorade: de omätbara och som boende längs Saltsjöbanan specifikt har fått leva med betydligt längre. Närmare bestämt i snart 10 år. Det vill säga, sedan Slussenbygget inleddes och Saltsjöbanan lades ned för renovering 2016. Nu är det senaste budet att den ska tas i bruk först 2028 (SL).
Jag talar om de förlorade ”äntligen-kommer-du-mamma-kramarna” från ett barn du inte hinner hämta på förskolan i tid utan i stället måste be en granne plocka upp. En hund som blir utan sin kvällspromenad, ett skolbarn som måste gå hemifrån en timme tidigare för att hinna till första lektionen, ett jobbmöte eller en dejt som måste ställas in – och ett annat jobb som måste sägas upp för att det berömda livspusslet inte längre går ihop (sann historia). Allt bevis på oceaner av visserligen mätbar tid, men utan reellt värde.
Som kvinnan jag skjutsade hem häromdagen upprepade monotont under hela resan: ”Fan, fan, fan”. Hon hade jobbat sedan sex på morgon och hade nu åter väntat i en och en halv timme på en ersättningsbuss.
För henne hjälper det föga att den raspiga högtalaren från anno dazumal varje dag ropar ut ”ta andra färdmedel” när inga andra kollektiva färdmedel finns att uppbringa just här. Eller ska hon simma in?
Saltsjöbanans slogan på en affisch från 1937: "20 minuter från Stockholm" känns plötsligt som en utopi när det för boende på exempelvis Älgö nu kan ta lika lång tid att åka hem som att ta sig till Berlin med flyg, det vill säga, 75 minuter.
Dags för en haverikommission? Men först: Ge pendlarna gratis SL-kort nu! Ett mätbart värde för att i varje fall lindra förlusten av de omätbara något.
Ylva Lagercrantz Spindler är kulturjournalist och teaterkritiker
Hela 1,3 miljarder kronor. Så mycket kostar förseningen av Slussen på ett år, enligt Svenska Dagbladet.
Nej, det är nu inte själva byggarbetet som Svensk Handelskammare har räknat på utan Nacka Värmdö-resenärernas förlorade arbetstid när de måste gå de cirka 750 extra metrarna till den provisoriska (den andra i ordningen) busshållplatsen vid Fotografiska, som nu ser ut att bli kvar i ytterligare 18 månader.
Äntligen finns det siffror på vad vi pendlare förlorar på att tre parter (stad, region och kommun) alla vill ta springnota.
Lärdom: Man ska aldrig leka tre.
Men där finns också andra värden som går förlorade: de omätbara och som boende längs Saltsjöbanan specifikt har fått leva med betydligt längre. Närmare bestämt i snart 10 år. Det vill säga, sedan Slussenbygget inleddes och Saltsjöbanan lades ned för renovering 2016. Nu är det senaste budet att den ska tas i bruk först 2028 (SL).
Jag talar om de förlorade ”äntligen-kommer-du-mamma-kramarna” från ett barn du inte hinner hämta på förskolan i tid utan i stället måste be en granne plocka upp. En hund som blir utan sin kvällspromenad, ett skolbarn som måste gå hemifrån en timme tidigare för att hinna till första lektionen, ett jobbmöte eller en dejt som måste ställas in – och ett annat jobb som måste sägas upp för att det berömda livspusslet inte längre går ihop (sann historia). Allt bevis på oceaner av visserligen mätbar tid, men utan reellt värde.
Som kvinnan jag skjutsade hem häromdagen upprepade monotont under hela resan: ”Fan, fan, fan”. Hon hade jobbat sedan sex på morgon och hade nu åter väntat i en och en halv timme på en ersättningsbuss.
För henne hjälper det föga att den raspiga högtalaren från anno dazumal varje dag ropar ut ”ta andra färdmedel” när inga andra kollektiva färdmedel finns att uppbringa just här. Eller ska hon simma in?
Saltsjöbanans slogan på en affisch från 1937: ”20 minuter från Stockholm” känns plötsligt som en utopi när det för boende på exempelvis Älgö nu kan ta lika lång tid att åka hem som att ta sig till Berlin med flyg, det vill säga, 75 minuter.
Dags för en haverikommission? Men först: Ge pendlarna gratis SL-kort nu! Ett mätbart värde för att i varje fall lindra förlusten av de omätbara något.
Ylva Lagercrantz Spindler är kulturjournalist och teaterkritiker