Statsministern räddade konsten
Stora kulturvärden i fara när Konstakademien brann.
På Konstakademien, som är det korta namnet för Kungliga Akademien för de fria konsterna, grundad 1735, finns en stor konstsamling med fokus på 1700-talet. Efter att en brand startade i ett elskåp under lördagen, står nu många av de sotskadade tavlorna och statyerna på Ulf Kristerssons kontor i Rosenbad.
Lena From, ständig sekreterare på Konstakademien, är tacksam att statsministern utan tvekan öppnade sina dörrar och även lät sin personal hjälpa till att bära ut konsten ur akademiens byggnad under pågående släckningsarbete. Nu står konst till stora monetära och konsthistoriska värden på Rosenbad, och där kan de bli kvar en längre tid, i väntan på att de brand- och vattenskadade lokalerna kan härbärgera dem igen.
Konstverk har de senaste åren oftast uppmärksammats när de blivit förstörda av aktivister. Antingen har det kastats färg över dem i olika aktioner, eller så har aktivisterna limmat fast sig vid dem för att dra uppmärksamheten till miljöfrågor eller liknande.
Först när konsten skadas får den uppmärksamhet. År 2022 kunde man under en period flera gånger i veckan läsa om vandaliserade konstverk. I Berlin skadades Claude Monets ”Les Meules” av potatismjöl, och i Haag limmade sig klimataktivister samma vecka fast vid Vermeers ”Flicka med pärlörhänge”.
Konsekvenserna, förutom förstörelse av allas kulturarv, har blivit striktare säkerhet på museerna. I dag får man inte bara räkna med att lämna jackor och väskor utanför lokalerna, man kan även få stå ut med att bli kroppsvisiterad. Om det har gjort någon skillnad för klimatet, eller vilken kamp det nu än har handlat om, är tveksamt.
Nu tycks branden på Konstakademien inte vara något illdåd, och personalen kallar det ett mirakel att det började brinna dagtid när många var i lokalerna och kunde upptäcka elden tidigt.
Konst i fara förenar människor. Sällan påminns man om historiens vingslag som när kulturvärden riskerar att försvinna. Liksom när Börshuset i Köpenhamn brann våren 2024 och majoriteten av konstföremålen räddades ur lågorna med hjälp av civila förbipasserande, har statsministern och Regeringskansliet nu gjort lite av en hjälteinsats.
På Konstakademien, som är det korta namnet för Kungliga Akademien för de fria konsterna, grundad 1735, finns en stor konstsamling med fokus på 1700-talet. Efter att en brand startade i ett elskåp under lördagen, står nu många av de sotskadade tavlorna och statyerna på Ulf Kristerssons kontor i Rosenbad.
Lena From, ständig sekreterare på Konstakademien, är tacksam att statsministern utan tvekan öppnade sina dörrar och även lät sin personal hjälpa till att bära ut konsten ur akademiens byggnad under pågående släckningsarbete. Nu står konst till stora monetära och konsthistoriska värden på Rosenbad, och där kan de bli kvar en längre tid, i väntan på att de brand- och vattenskadade lokalerna kan härbärgera dem igen.
Konstverk har de senaste åren oftast uppmärksammats när de blivit förstörda av aktivister. Antingen har det kastats färg över dem i olika aktioner, eller så har aktivisterna limmat fast sig vid dem för att dra uppmärksamheten till miljöfrågor eller liknande.
Först när konsten skadas får den uppmärksamhet. År 2022 kunde man under en period flera gånger i veckan läsa om vandaliserade konstverk. I Berlin skadades Claude Monets ”Les Meules” av potatismjöl, och i Haag limmade sig klimataktivister samma vecka fast vid Vermeers ”Flicka med pärlörhänge”.
Konsekvenserna, förutom förstörelse av allas kulturarv, har blivit striktare säkerhet på museerna. I dag får man inte bara räkna med att lämna jackor och väskor utanför lokalerna, man kan även få stå ut med att bli kroppsvisiterad. Om det har gjort någon skillnad för klimatet, eller vilken kamp det nu än har handlat om, är tveksamt.
Nu tycks branden på Konstakademien inte vara något illdåd, och personalen kallar det ett mirakel att det började brinna dagtid när många var i lokalerna och kunde upptäcka elden tidigt.
Konst i fara förenar människor. Sällan påminns man om historiens vingslag som när kulturvärden riskerar att försvinna. Liksom när Börshuset i Köpenhamn brann våren 2024 och majoriteten av konstföremålen räddades ur lågorna med hjälp av civila förbipasserande, har statsministern och Regeringskansliet nu gjort lite av en hjälteinsats.