Henrik Sjögren

Svenska medborgare undantas – anhöriginvandringen förblir hög

Den som vill vara ärlig med den verkliga siffran för asylrelaterad invandring måste även räkna in anhöriga till dem som kom i migrantvågen.

Text:

Bild: Marcus Ericsson / TT

Migrationsminister Johan Forssell inledde fredagens presskonferens med att konstatera att den asylrelaterade invandringen är den lägsta på många decennier. Men den som vill vara ärlig med den verkliga siffran över asylrelaterad invandring måste även räkna in anhöriginvandringen från tidigare asylinvandrare – de som kom under 2010-talets stora migrantvåg. Men det gör inte Forssell.

Utredningen Skärpta villkor för anhöriginvandring föreslår visserligen en rad förändringar. En tvåårig väntetid för vissa grupper med tidsbegränsat uppehållstillstånd, skärpt försörjningskrav, snävare anhörigkrets och en utökad användning av dna-analys. Det är på papperet en åtstramning. Men effekten på de stora volymerna blir begränsad.

Familjeåterföreningen, som årligen omfattar omkring 25 000 personer, påverkas i mycket liten utsträckning. Utredaren, Ingrid Utne, var nämligen tydlig på en punkt: Reglerna för svenska medborgare ska inte ändras. Det innebär att den grupp som i dag står för de största anhörigströmmarna – de som kom under flyktingvågen och senare naturaliserats – är undantagen. Bara under den här mandatperioden har omkring 170 000 personer beviljats svenskt medborgarskap, huvudsakligen tidigare asylsökande. De kan fortsätta ta hit familjemedlemmar på samma villkor som tidigare.

Enligt utredningen ska kärnfamiljen – makar och minderåriga barn – i huvudsak fortfarande kunna återförenas på samma villkor som tidigare med åberopande av Europakonventionen. Arbetskraftsinvandrares anhöriga undantas helt från väntetidsregeln. Försörjningskravet skärps visserligen formellt, men nivån lämnas oförändrad.

Studenter och deras anhöriga nämndes inte överhuvudtaget. Sverigedemokraternas migrationspolitiske talesperson Ludvig Aspling uttryckte nyligen här i Fokus sin frustration över detta. Han noterade att anhöriga till tidigare asylinvandrare ligger stabilt kring 25 000 årligen och att den strömmen inte ser ut att mattas av. Samtidigt pekade han på missbruket inom studentspåret: ”Universiteten säljer i praktiken uppehållstillstånd.” Varje student från vissa länder tar med sig partner och barn, som alla får stanna och arbeta.

Tyskland socialdemokrater och kristdemokrater beslutade i somras att under två år stoppa familjeåterförening. I Sverige är en sådan åtgärd inte aktuell, trots högerstyre med SD som samarbetspartner.

Regeringen beskriver gärna det som sker som ett paradigmskifte. Men bilden förefaller bli oförändrad: Anhöriginvandringen utgör nära hälften av det totala inflödet och påverkas i mycket liten utsträckning av de nya förslagen.

Migrationsminister Johan Forssell inledde fredagens presskonferens med att konstatera att den asylrelaterade invandringen är den lägsta på många decennier. Men den som vill vara ärlig med den verkliga siffran över asylrelaterad invandring måste även räkna in anhöriginvandringen från tidigare asylinvandrare – de som kom under 2010-talets stora migrantvåg. Men det gör inte Forssell.

Utredningen Skärpta villkor för anhöriginvandring föreslår visserligen en rad förändringar. En tvåårig väntetid för vissa grupper med tidsbegränsat uppehållstillstånd, skärpt försörjningskrav, snävare anhörigkrets och en utökad användning av dna-analys. Det är på papperet en åtstramning. Men effekten på de stora volymerna blir begränsad.

Familjeåterföreningen, som årligen omfattar omkring 25 000 personer, påverkas i mycket liten utsträckning. Utredaren, Ingrid Utne, var nämligen tydlig på en punkt: Reglerna för svenska medborgare ska inte ändras. Det innebär att den grupp som i dag står för de största anhörigströmmarna – de som kom under flyktingvågen och senare naturaliserats – är undantagen. Bara under den här mandatperioden har omkring 170 000 personer beviljats svenskt medborgarskap, huvudsakligen tidigare asylsökande. De kan fortsätta ta hit familjemedlemmar på samma villkor som tidigare.

Enligt utredningen ska kärnfamiljen – makar och minderåriga barn – i huvudsak fortfarande kunna återförenas på samma villkor som tidigare med åberopande av Europakonventionen. Arbetskraftsinvandrares anhöriga undantas helt från väntetidsregeln. Försörjningskravet skärps visserligen formellt, men nivån lämnas oförändrad.

Studenter och deras anhöriga nämndes inte överhuvudtaget. Sverigedemokraternas migrationspolitiske talesperson Ludvig Aspling uttryckte nyligen här i Fokus sin frustration över detta. Han noterade att anhöriga till tidigare asylinvandrare ligger stabilt kring 25 000 årligen och att den strömmen inte ser ut att mattas av. Samtidigt pekade han på missbruket inom studentspåret: ”Universiteten säljer i praktiken uppehållstillstånd.” Varje student från vissa länder tar med sig partner och barn, som alla får stanna och arbeta.

Tyskland socialdemokrater och kristdemokrater beslutade i somras att under två år stoppa familjeåterförening. I Sverige är en sådan åtgärd inte aktuell, trots högerstyre med SD som samarbetspartner.

Regeringen beskriver gärna det som sker som ett paradigmskifte. Men bilden förefaller bli oförändrad: Anhöriginvandringen utgör nära hälften av det totala inflödet och påverkas i mycket liten utsträckning av de nya förslagen.