Lars Pettersson

Uddén och familjens kommersiella intressen

Företrädare för SR ska inte gynna produkter, tjänster och företag i sina sociala medier. Uddén är av någon anledning undantagen dessa regler.

Text:

Bild: Jonas Gratzer / SVD / TT

Anställda såväl som medverkande i Sveriges radio och Sveriges television lyder under strikta regler gällande reklamsamarbeten.

Ur Sveriges Radios handbok: ”Som företrädare för Sveriges Radio ska du inte gynna produkter, tjänster och företag exempelvis i dina sociala medier och i andra offentliga sammanhang”.

Cecilia Uddén vid SR verkar på något sätt vara undantagen dessa regler. På sociala medier såsom X, Facebook och Instagram har Uddén gjort reklam för Kalam Podcast. Podden är gratis men för extramaterial krävs en prenumeration. Podcasten drivs alltså i kommersiellt syfte. Gissningsvis står företaget Kalam Sound AB bakom.

Företaget grundades i september 2024 ,vilket är några månader efter att Kalam Podcast släppte sitt första avsnitt. Gemensamt för podden såväl som företaget är att Edgar Mannheimer är frontfigur. Mannheimer är alltså Cecilia Uddéns son.

Givet de regler som gäller för reklamsamarbeten så är det svårt att se att Cecilia Uddén inte brutit mot dem.

Den 30 mars 2024 lades fem inlägg om Kalam upp på Uddéns X, på Instagram den 29 mars 2024 gjordes tre inlägg, den 6 april 2025, 10 juli 2024 och 7 januari 2025 tillkom diverse inlägg  på Facebook. Noterbart är att väldigt många inlägg lades upp på X och Instagram i slutet på mars 2024, när Kalam startade och förväntades behöva så mycket reklam som möjligt.

Det tragikomiska är att när SR har sin ”korrekväll” skriver Uddén ”Obs reklamsarbete” – men aldrig när hon hänvisar till Kalam.

Nu kan vän av ordning invända att Facebook och Instagram är Uddéns privata sidor. Så är dock inte fallet. Kontona kunde lika gärna legat på SR:s egen sida. Hon lägger ut reportage från SR och kommenterar händelser, och i princip det enda privata är hyllningar till sonen Edgar samt sin goda vän Bitte Hammargren.

Uddén har hävdat att hennes undertecknande av den så kallade 500-listan inte hade att göra med att Edgar Mannheimer skulle vara del av det projektet och att listan inte var ett reklamjippo av Magda Gads och Mannheimers nya publikation. Givet att Uddén tidigare inte har tvekat att göra reklam för sin sons företag låter jag mig tvivla.

Vad säger Ekots chef Klas Wolf-Watz om reklamen Udden gör? Vet han om Uddén själv är finansiär eller styrelsemedlem i GAD?

Vi repeterar vad som står i  Sveriges Radios egen handbok: ”Som företrädare för Sveriges Radio ska du inte gynna produkter, tjänster och företag exempelvis i dina sociala medier och i andra offentliga sammanhang”.

Lars Pettersson är intresserad av historia, politik, näringsliv och AIKHan har lång erfarenhet av Östeuropa och har tidvis varit bosatt i Moskva.

Anställda såväl som medverkande i Sveriges radio och Sveriges television lyder under strikta regler gällande reklamsamarbeten.

Ur Sveriges Radios handbok: ”Som företrädare för Sveriges Radio ska du inte gynna produkter, tjänster och företag exempelvis i dina sociala medier och i andra offentliga sammanhang”.

Cecilia Uddén vid SR verkar på något sätt vara undantagen dessa regler. På sociala medier såsom X, Facebook och Instagram har Uddén gjort reklam för Kalam Podcast. Podden är gratis men för extramaterial krävs en prenumeration. Podcasten drivs alltså i kommersiellt syfte. Gissningsvis står företaget Kalam Sound AB bakom.

Företaget grundades i september 2024 ,vilket är några månader efter att Kalam Podcast släppte sitt första avsnitt. Gemensamt för podden såväl som företaget är att Edgar Mannheimer är frontfigur. Mannheimer är alltså Cecilia Uddéns son.

Givet de regler som gäller för reklamsamarbeten så är det svårt att se att Cecilia Uddén inte brutit mot dem.

Den 30 mars 2024 lades fem inlägg om Kalam upp på Uddéns X, på Instagram den 29 mars 2024 gjordes tre inlägg, den 6 april 2025, 10 juli 2024 och 7 januari 2025 tillkom diverse inlägg  på Facebook. Noterbart är att väldigt många inlägg lades upp på X och Instagram i slutet på mars 2024, när Kalam startade och förväntades behöva så mycket reklam som möjligt.

Det tragikomiska är att när SR har sin ”korrekväll” skriver Uddén ”Obs reklamsarbete” – men aldrig när hon hänvisar till Kalam.

Nu kan vän av ordning invända att Facebook och Instagram är Uddéns privata sidor. Så är dock inte fallet. Kontona kunde lika gärna legat på SR:s egen sida. Hon lägger ut reportage från SR och kommenterar händelser, och i princip det enda privata är hyllningar till sonen Edgar samt sin goda vän Bitte Hammargren.

Uddén har hävdat att hennes undertecknande av den så kallade 500-listan inte hade att göra med att Edgar Mannheimer skulle vara del av det projektet och att listan inte var ett reklamjippo av Magda Gads och Mannheimers nya publikation. Givet att Uddén tidigare inte har tvekat att göra reklam för sin sons företag låter jag mig tvivla.

Vad säger Ekots chef Klas Wolf-Watz om reklamen Udden gör? Vet han om Uddén själv är finansiär eller styrelsemedlem i GAD?

Vi repeterar vad som står i  Sveriges Radios egen handbok: ”Som företrädare för Sveriges Radio ska du inte gynna produkter, tjänster och företag exempelvis i dina sociala medier och i andra offentliga sammanhang”.

Lars Pettersson är intresserad av historia, politik, näringsliv och AIK. Han har lång erfarenhet av Östeuropa och har tidvis varit bosatt i Moskva.