
Ett pålitligt ämne för bråk stockholmare emellan, har länge varit mångmiljardbygget Nya Slussen.
"Hata Slussen – en sport för sura stockholmare", lyder rubriken till en artikel av Ulrika Stahre på Aftonbladet Kultur, skriven med anledning av att flera delar av bygget blivit färdigställda nu i juni, bland annat en utskälld mur.
Stahre är ambivalent. "Det var Utsikt som det tjatades om när nya Slussen skulle planeras. Och det är Utsikt vi har fått, till ett högt pris. Blåsig öppen utsikt."
Michael Diamant, från arkitekturupproret, är milt sagt kritisk. "Nya Slussen är en vårta i Stockholms ansikte", blir hans omdöme i Expressen, och han fortsätter: "Den hårda, kantiga asymmetrin i nya Slussen är inget hjärnan finner särskilt behagligt." Han anser att Stockholms stad inte lärt sig ett dugg, utan fortsätter låta "flitigt modernistiska firmor gestalta nya galenskaper".
Även arkitekten Johannes Norlander tillhör kritikerna. "Gestaltningen är obegriplig och kaotisk", menar han. Den så kallade "Guldbron", den nya länken mellan Skeppsbron och Södermalmstorg, avhånas. En stålplåt, drygt sex filer bred, fullt funktionsseparerad, men helt befriad från detaljering och omsorg om den mänskliga skalan. Bron är namnet till trots inte av guld, "utan målad i en senapsgul kulör. Fraktad till Stockholm på pråm från Kina. Det säger kanske en del om svensk byggnadskonst." Norlander knyter näven i fickan och "undrar om det finns studier som kopplar psykisk ohälsa till samtida arkitektur".
Ett pålitligt ämne för bråk stockholmare emellan, har länge varit mångmiljardbygget Nya Slussen.
”Hata Slussen – en sport för sura stockholmare”, lyder rubriken till en artikel av Ulrika Stahre på Aftonbladet Kultur, skriven med anledning av att flera delar av bygget blivit färdigställda nu i juni, bland annat en utskälld mur.
Stahre är ambivalent. ”Det var Utsikt som det tjatades om när nya Slussen skulle planeras. Och det är Utsikt vi har fått, till ett högt pris. Blåsig öppen utsikt.”
Michael Diamant, från arkitekturupproret, är milt sagt kritisk. ”Nya Slussen är en vårta i Stockholms ansikte”, blir hans omdöme i Expressen, och han fortsätter: ”Den hårda, kantiga asymmetrin i nya Slussen är inget hjärnan finner särskilt behagligt.” Han anser att Stockholms stad inte lärt sig ett dugg, utan fortsätter låta ”flitigt modernistiska firmor gestalta nya galenskaper”.
Även arkitekten Johannes Norlander tillhör kritikerna. ”Gestaltningen är obegriplig och kaotisk”, menar han. Den så kallade ”Guldbron”, den nya länken mellan Skeppsbron och Södermalmstorg, avhånas. En stålplåt, drygt sex filer bred, fullt funktionsseparerad, men helt befriad från detaljering och omsorg om den mänskliga skalan. Bron är namnet till trots inte av guld, ”utan målad i en senapsgul kulör. Fraktad till Stockholm på pråm från Kina. Det säger kanske en del om svensk byggnadskonst.” Norlander knyter näven i fickan och ”undrar om det finns studier som kopplar psykisk ohälsa till samtida arkitektur”.