Ekonomi

Årets julklappsjippo

Pokerset – det är årets julklapp. I alla fall enligt HUI, Handelns utredningsinstitut, som har utsett en detaljhandelsprodukt till årets julklapp sedan 1988.

Men nuförtiden är de inte längre ensamma utnämnare. Konsumentelektronikbranschens organisation CE och analysföretaget IT Research har exempelvis sedan år 2000 utsett en produkt inom sina respektive branscher till årets julklapp.

Från CE:s sida är syftet med utnämningen uttryckligen att skapa uppmärksamhet kring branschen och dess produkter. HUI däremot ser sig själv som en oberoende organisation som inte tar hänsyn till enskilda branscher. Institutet gör årligen en prognos för julhandeln och det var för att skapa mer uppmärksamhet kring denna som de 1988 också började utse årets julklapp i samband med att prognosen presenterades. Ansvariga för julprognosen i år är de fyra analytikerna Malin Blank, Emma Hernell, Carl Eckerdal och Jonas Arnberg.

De arbetar hela året med att analysera aktuella trender i samhället och detaljhandeln, och kommer sedan tillsammans fram till den produkt som de anser är årets julklapp. För att produkten ska komma i fråga måste den uppfylla ett eller flera av tre kriterier. Dessa är att produkten ska vara ny eller ha fått ett nyväckt intresse, den ska stå för ett stort försäljningsvärde eller sälja i ett stort antal samt representera den tid vi lever i. Några kommersiella hänsyn, eller ambitioner att öka försäljningen inom vissa branscher finns inte, enligt Carl Eckerdal.

– Nej, vi har ingenting att vinna på att agera på det sättet. Vi får in information från olika branscher om vad de tror kommer att sälja mycket, men i övrigt har de ingen påverkan på beslutet.

År 2003 blev mössan årets julklapp. Varför just mössan?

– Det var få branscher som stack ut det året, men det fanns en stark hälsotrend och sportbranschen gick oerhört bra, delvis tack vare att de börjat sälja vanliga kläder mer. Vi ville peka på den trenden, men det var ganska svårt att hitta en enskild produkt som kunde symbolisera det. Till slut fastnade vi för mössan.

Så det var inte så att klädes- eller sportbranschen var missnöjda för att deras produkter aldrig blivit representerade tidigare?
– Nej, vi får inte den typen av reaktioner från branschföreträdare, vare sig före eller efter våra utnämningar.

Hur gick det för sportbranschen det året, då?

– Deras försäljning i december gick faktiskt ned med sex procent jämfört med året innan, men på årsbasis ökade de med cirka fyra procent.

Så det var lite av en prognosmiss det där med mössan?

– Ja, det kan man väl säga, men sportbranschen hade gått starkt framåt fram till december.

Vore det inte bättre att utse årets julklapp efter att året är slut, när man faktiskt vet vad som såldes?

– Nej, det här är ju en del av den julprognos som vi publicerar.

Fast det är svårt att förstå exakt vad det är som ni prognostiserar med årets julklapp.

– Tja, vi gör en prognos om vilken produkt som kommer att få en stor relativ försäljningsökning, eller som kommer att sälja mycket absolut sett. Men det känns som att du försöker komplicera det här lite för mycket, vi har ingen vetenskaplig metod bakom vilken produkt vi väljer. Det ska mer ses som ett sätt att lätta upp den lite tyngre julprognosen.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera