Albert Bonnier, bokförläggare

Text: Maria Holm

Foto: Scanpix

Hur stor roll spelar det för försäljningen att författaren är känd för att boken ska bli framgångsrik?

– Om det är en läsvärd text så är det ju positivt om läsaren kan identifiera författaren. Men det där har två sidor. Skriver en känd person en dålig bok så är det lättare att utsättas för mediala påhopp, på samma sätt som det kan vara lättare att komma fram om man är känd och skriver en bra bok. Men den enkla ekvationen är att en bra bok säljer för att människor berättar om den för sina vänner, oavsett om författaren är känd eller inte.

Varför ges det ut så många deckare inför sommaren?

– Människor läser överhuvudtaget mer på sommaren. Man har tid och möjlighet att koppla av och boken blir en möjlighet till förströelse och förkovran. Det har bokbranschen lärt sig. Jag tror att vi har ett naturligt behov av spänning och intellektuella utmaningar. Deckare är en väg in i en skräckvärld som människor har behov av. På samma sätt som vi har ett behov av att vara glada har vi ett behov av att bli skrämda. Samtidigt innebär deckarläsning en intellektuell utmaning på så sätt att man får vara med om att lösa ett problem.

Så deckarläsning är ett tryggt sätt att utsätta sig för fara och problemlösning?

– Så kan man se det ja. Hemma i fåtöljen eller i hängmattan är man ganska skyddad från den värld man läser om.

Hur ska en bra deckare vara uppbyggd?

– Den ska ha en stark förmåga att suggerera spänning. En bra deckare ska man inte kunna släppa ifrån sig och helst ska man inte heller våga släcka lampan när man lägger sig. Ett tydligt tecken på att man har läst en bra deckare är när man vaknar med lampan tänd. Det har hänt mig.

Tror du att deckartrenden kommer att hålla i sig eller kanske rent av ersättas av en poesivåg?

– Jag tror att spänningsmomentet i deckarna är svårt att slå även om jag inte skulle säga att det handlar om en tidstypisk trend. Människor har alltid läst spänningslitteratur. Men om förlagen börjar publicera många dåliga deckare, så kanske läsarna tröttnar och vänder sig till andra genrer.

Har du några favoritdeckare?

– Jag gillar både Mari Jungstedts och Åsa Larssons böcker väldigt mycket. I deras böcker finns en exakthet som jag gillar. De rör sig i kända vatten och man kan tydligt se miljöerna och huvudpersonerna framför sig.

Om man inte är en deckarfantast, har du något tips på en annan läsvärd sommarbok?

– Ja, Laurence Wrights bok »Al-Qaida och vägen till 11 september« är en fantastisk bok som har kommit i pocketform lagom till sommaren, perfekt att ta med i strandväskan.

Finns det en risk att deckarna tar över de smalare genrerna?

– Nej det tror jag inte. Men när enskilda böcker, som exempelvis Stieg Larsson-böckerna, blir stora bästsäljare som det byggs upp en hel industri kring, är det klart att det tar syre från hela branschen.

Varför säljer svenska deckare så bra utomlands, särskilt i Tyskland?

– Vad gäller Tyskland tror jag att det har att göra med att det är ett närliggande kulturområde, och att tyskar kan känna igen sig och identifiera sig med romanfigurerna i de svenska böckerna. Men det handlar också om att svenska förlag har lyckats med bra marknadsföring och byggt upp nära affärsrelationer med andra länder.

Vad ska du själv läsa i sommar?

– Jag tror faktiskt inte att det blir så många deckare i sommar, men Jens Lapidus andra bok »Aldrig fucka upp« borde jag ta mig tid att läsa. En av mina favoritböcker är »I svackan« av Eva Runefeldt har jag läst flera gånger. Den betydde mycket för mig under en viss period i livet.

Detta har hänt

Allt fler känner sig numera kallade att skriva deckare. Den senaste debutanten på banan är före detta justitieministern och socialdemokraten Thomas Bodström. Några av de företag som tjänar på alla spänningsdyrkare är förlagen inom familjeägda mediekoncernen Bonnier AB med verksamhet i mer än 20 länder och omsättning om 30 miljarder kronor.