Billgren gör inte konst

Text: Linda Eriksson

Foto: Scanpix

Vad tycker du om hennes handling?

– I hundra år har kontexten varit att handlingar är konst, så det är ingen diskussion om att det inte skulle vara det. Sen måste man titta på lagen för att se om det är okej. Är det olagligt att simulera att man behöver sjukvård så är det, oavsett om det är konst eller inte. Det spelar ingen roll om jag tycker det är konst att råna banker, enligt lagen är det olagligt.

Får några år sedan skapade Pål Hollender skandal genom att ha sex med prostituerade, låta sig filmas och kalla det konst. Hur ställer du dig till det?

– Det var konst, ingen tvekan. Själv skulle jag nog ha svårt att göra en sådan pryl, men det är ju en annan femma. Jag skulle ha svårt för att råna banker också.

Vilket värde har provokationen i sig?

– Det är bra för självförtroendet. Provokation innebär att jag fattar något som inte alla andra idioter förstår. Medan man är ung är det viktigt att ha en sådan slags motor, att man känner »nu har jag fattat vad det är frågan om«. Det finns en energi i det.

Hur ser du på vågspelet mellan provokation och kreativitet – om det blir lättare att provocera än att ha en bra idé?

– Faran med provokation är att det oftast bara drabbar människor som är ointresserade av konst, eftersom folk i konstbranschen redan har sett allting sju gånger och inte blir provocerade. Jag kan ju gå och skrapa din bil med nyckel och du blir jätteprovocerad. Provokationen kan skymma att det inte finns någon konstnärlig halt i det.

Finns det någon risk att människor tröttnar när allt handlar om provokation?

– Om man inte uppnår att folk tycker att det är konstigt blir det inte heller längre genialt. Men så länge vi har en eftermodernistisk inställning där konst ska vara överraskande och nyskapande, så kommer provokationen var en viktig del. Troligtvis kommer det att ta slut och kanske övergå till fördjupning i stället. Det har varierat otroligt olika genom historien, 1200 före Kristus var det ju ingen som höll på att provocera.

Du har skrivit en bok med titeln »Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor«. Hittar du något svar?

– Ja, men det tar en bok att förklara, det är därför jag har skrivit boken. På medeltiden delade man ut valnötter som medicin mot huvudvärk för att det såg ut som en hjärna, men sen har ju medicinen börjat ta reda på saker och undersöka hur det egentligen fungerar. Konsten är på något sätt kvar på medeltiden, vi har inte börjat ta reda på hur det ligger till, utan allt handlar bara om åsikter och det är allmänt ganska ointressant. Jag gillar fakta. Hade Linné bara brytt sig om blommor var fula eller snygga hade inte botaniken varit där den är i dag.

Vem bestämmer vad som är konst?

– Det är samma sak som: Vem bestämmer att det är en stol? Det är våra gemensamma språkliga begrepp och vi tillsammans som gör det.

Du bygger just nu en by i Thailand. Är det konst?

– Nej, jag tror att konstbegreppet tjänade ut sin roll på 60-talet. När alla föremål och handlingar kan vara konst har vi ingen nytta av begreppet, så jag håller inte på med konst.

Vad håller du på med i så fall?

– Jag gör massa grejer. Ibland gör jag tavlor, ibland byar, stolar, ibland skulpturer. Precis som Leonardo da Vinci, han kunde göra en stridsvagn, operera lite och sen göra en tavla. Man kliver inte upp på morgonen och säger att: Nu ska jag göra konst – det är jättetråkigt.

Berätta om det galnaste du har gjort?

– Jag hade några stand-in ett tag och skickade dem till situationer som Ernst Billgren, och det blev väldig förvirrande, men det gick bara att göra så länge ingen visste hur man såg ut. Ett tag fanns det tre stycken Ernst Billgren. Det är kanske skönt att det bara finns en.

Detta har hänt

Förra veckan spelade konsteleven Anna Odell psykiskt sjuk, och omhändertogs av polisen som förde henne till psykakuten på S:t Görans sjukhus där hon tvångsmedicinerades. Allt var dock en del i hennes examensarbete på Konstfack. Hon har nu polisanmälts för våld mot tjänsteman, falskt alarm och misshandel i samband med händelsen.