»Skivindustrin har inte hängt med«

Text: Lisa Bergman

Foto: Scanpix

Vilken betydelse har rättegången mot Pirate Bay?

– Den kommer för sent och den kommer att dra ut på tiden hur länge som helst – jag befarar att man kommer att dividera fram och tillbaka utan att det leder någonstans.

Vad tycker du om fildelningsdiskussionen som den ser ut i dag?

– Jag tycker att internet är ett fantastiskt medium där det går att få tag i musik på ett bra sätt. Själv är jag både musiker, kompositör och har mitt eget skivbolag så jag välkomnar verkligen de möjligheter som nätet ger. Fildelning är bra men jag tycker att upphovsmannen själv ska få bestämma om den vill tillhandahålla materialet gratis eller ta betalt för det. Jag har till exempel valt att lägga ut musik gratis till fördel för Klara kyrka och de hemlösa – men jag vill avgöra den saken själv.

Den här diskussionen har resulterat i en väldigt tydlig uppdelning där man antingen är för eller emot fildelning – vad tycker du om det?

– Diskussionen har blivit väldigt märklig. Jag förstår inte dem som ägnar sig åt olaglig fildelning och som lägger upp låtar på nätet som kan laddas ned gratis av vem som helst. De är knappast några idealister som gör det för allmänhetens eller upphovsmännens bästa utan för egen vinning, för att de i slutänden ska få ut något av det själva. Min musik finns att köpa och jag förväntar mig att folk ska betala för den – det är inte bara jag som ska ha pengarna utan mina musiker, min hyresvärd och så vidare.

Har inte den traditionella upphovsrätten redan förlorat kampen om internet?

– Nej, det tycker jag inte. Upphovsrätten ska och kommer alltid att finnas. Annars skulle jag kunna kopiera Strindbergs »Hemsöborna« eller Beatles »Yesterday« och säga att det är jag som har skrivit dem.

Men nu finns ju väldigt mycket musik tillgänglig att kopiera gratis på nätet – vad innebär det?

– Det är stöld – inte skulle jag gå in i en bokhandel och plocka åt mig en bok utan att betala för den. Det är egendomligt att någon ska kunna tjäna pengar på att stjäla saker från någon annan.

Hur långt tycker du att politiker ska gå för att upprätthålla förbudet mot fildelning?

– Jag tycker inte att fildelning ska vara förbjudet, man ska kunna fildela så mycket man vill så länge som den som har gjort verket får betalt för sitt arbete. Det är viktigt att upprätthålla den principen även om det inte fungerar så i dag. Däremot är det meningslöst att jaga enskilda fildelare, utan de man borde inrikta sig på är operatörerna. De tjänar pengar på trafiken och borde ta sitt ansvar. De skulle kunna ta ut en avgift från internet-användarna som sedan kunde delas upp mellan artister och musiker vars musik laddas ned. Då säger man från operatörernas sida att det blir orättvist för dem som inte laddar ned så mycket, men det går nog inte att åstadkomma full rättvisa i den här frågan.

Hur tycker du att skivindustrin har skött den här frågan?

– De har varit alldeles för långsamma – tyvärr har de inte hängt med alls i den här utvecklingen.

Hur ska man få ungdomarna att förstå upphovsmännens argument?

– När de blir vuxna och får barn kommer de att inse själva att folk måste tjäna sitt uppehälle och få betalt för vad man skapar. Om 10–15 år kommer det att se helt annorlunda ut, det är jag helt säker på.

Hur känns det att ha hela ungdomsgenerationen emot sig i den här frågan – vore det inte roligare att vara på kidsens sida?

– Jag träffar jättemycket ungdomar och kan säga att det här inte är någon generationsfråga. Det handlar om att folk, unga som gamla, hittar något som är gratis och så tar man för sig.

Har du själv laddat ned musik på nätet någon gång?

– Nej, jag har dator men ingen uppkoppling till internet.

Detta har hänt

De målsägande, skivbolag, företag i dataspelsbranschen och filmbolag kräver 117 miljoner kronor i skadestånd av de fyra åtalade personerna bakom Pirate Bay. Men redan under rättegångens andra dag drog åklagaren tillbaka halva åtalet. Debatten kring målet har präglats främst av om det är rätt eller inte att fildela.