Ingela Pling skriver inte schlager

Text: Tina Halldén

Foto: Leif R Jansson/Scanpix

När började du skriva schlagertexter?

– Jag tycker inte att jag skriver schlagertexter, utan jag skriver texter och musik som ibland kommer med i tävlingen. Det är viktigt att förstå att det inte alls är lika glättigt för oss som står bakom låtarna som för dem som är med i festivalen. Det är många som inte förstår vad det handlar om och som tror att det är något vi gör med vänster hand och så är det verkligen inte. Det jag har är ett seriöst yrke.

Varför är så många av dina låtar med i festivalen?

– Det är en del av mitt jobb. Många av mina låtar skickas in och en del kommer med och andra inte. Jag försöker vara så ärlig och fri som möjligt i mina texter så att jag kan skriva vad jag vill. Jag tror inte att man kan lura en publik, tvärtom.

Vad gör du annars?

– Jag skriver texter kontinuerligt. Jag har översatt en massa musikaler som »Greace«, »Hair«, »Fame«, »Footloose« som går nu och »Cats« som kommer att gå i höst. Sedan har jag skrivit barnböcker för små barn och en psalm i psalmboken.

Hur kom det sig?

– Jag fick ett brev av biskopen i Karlstad som skrev att han tyckte att jag nådde ut så bra med mina texter och han undrade om jag kunde komma och tala i kyrkan. När jag talade kritiserade jag de psalmer som finns för att de handlar mycket om Guds straff och då är det kanske inte konstigt att folk inte kommer till kyrkan. Jag sa att jag saknade glädjen i psalmerna. Då sa biskopen att »om du tycker det så skriv en egen psalm då«, och det gjorde jag.

Vilken av dina låtar är din egen favoritlåt genom åren?

– Det är oerhört svårt  att säga och kanske inte så schyst heller. De är ju mina barn allihop.

Har du någon favorittextrad från någon av dina låtar?

– Ja, till exempel från årets bidrag med Susanne Alfvengren och »Du är älskad där du går«. Jag tycker raden: »Men ljuset bor i mörkret och i skuggorna«, är väldigt vacker. Den visar på den vändning som till slut kommer när man har det riktigt jobbigt, tycker jag.

Vad lyssnar du själv helst på för musik?

– Jag tycker att Eagles är otroligt bra. Annars lyssnar jag mycket på italiensk och klassisk musik.

Vad inspirerar dig?

– Oftast får jag låten först och då drar den oftast åt ett speciellt håll. Det gäller att få fram en helhet mellan texten och musiken så att de innehåller samma känsla. Jag lyssnar på musiken tills jag hittar grundkänslan och sedan jobbar jag utifrån det. Det är som att lösa korsord.

Vad tycker du om Melodifestivalen i dag jämfört med tidigare?

– Det är klart att den har förändrats, inte minst i och med deltävlingarna. Det är väl på gott och ont. Det är bra att många artister får chansen att visa upp sig, men samtidigt kan det vara svårt att låsa upp sig så länge som sex veckor. Det var otroligt häftigt förut när det bara var en enda kväll. Jag kan sakna det ibland för jag tycker ibland att det kan kännas väldigt långt.

Finns det något av dina bidrag i år, som du före Melodifestivalens början hade som favorit, eller trodde hade större chans än de andra att vinna?

– Man får ju inte in precis allt och det fanns några låtar jag gärna hade fått med som inte antogs. Men jag är otroligt glad att Molly Sandén med balladen »Så vill stjärnorna« kom med. Det blir ofta mycket fart och fläkt i Melodifestivalen och så sitter man där med sina ballader.

Detta har hänt

Finalen i Melodifestivalen går av stapeln nu på lördag. Text- och musikskrivaren Ingela »Pling« Forsman är ett av de stora namnen inom schlagerkulturen, 37 av hennes låtar har varit med i Melodifestivalen under 22 år. Första gången var 1981. I år har Ingela Pling Forsman fyra låtar som är med och tävlar: »Jag tror på oss«, »Du är älskad där du går«, »Så vill stjärnorna« och »Med hjärtat fyllt av ljus«.