Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Inrikes

Sista chansen för Jas

Jas är svårsålt trots att varje plan kostar ­hälften av vad staten betalar. Nu tryter regeringens tålamod.

Det är inte bara bil-Saab som dumpar priset på svårsålda fordon. Flyg-Saab kör nu Hötorgsutropet »halva priset«, medan svenska staten får »ta en, betala för två«.

I förra veckan erbjöd försvarsminister Sten Tolgfors Brasiliens president Lula da Silva 36 Jas 39 Gripen NG (NG = next generation) för cirka 18 miljarder kronor, alltså 500 miljoner kronor per plan.

Det svenska Jas-programmet har kostat omkring 120 miljarder kronor sedan starten 1982. För det får Sverige 100 plan av version Gripen C/D, som har sämre prestanda än NG-versionen. Pris 1 200 miljoner per plan.

I juni ska brasilianska flygvapnet välja mellan svenska Gripen, franska Rafale och amerikanska F-18. Rafale har inte tagit en enda exportorder sedan planet togs i bruk 2000, men Brasilien har redan föregångaren Mirage 2000 och Frankrikes president Nicolas Sarkozy har satsat mycket prestige på att göra Rafale till exportframgång.

Sannolikheten att lyckas med en svensk försäljning bedöms som liten på regeringskansliet. En källa med god insyn i Jasexporten säger till Fokus:

– Även om regeringen skul­le ställa upp till 100 procent, fast så inte är fallet, blir det nog svårt att sälja fler Gripen. Frågan är hur länge man kan hålla på och försöka?

Svenska regeringar har oavsett partifärg försökt hjälpa Saab att sälja Jas. Mest beryktad är Göran Perssons skandalomsusade Sydafrikaturné 1999 som gav Saab en order på 28 plan värd 18 miljarder kronor. Brittisk och sydafrikansk polis utreder mutor, men Sydafrikas blivande president Jacob Zuma har nu lyckats få alla mutåtal, samt landets hårdföra finanspolis Scorpions, nedlagda. I Sverige utreder chefsåklagare Christer van der Kwast mutmisstankar mot Saab för affärerna där Tjeckien och Ungern hyr vardera 14 Jas. Den fjärde Jas­exporten är försäljningen av sex plan till det nu så instabila Thailand.

Omkring 100 personer i regeringskansliet och tillhörande myndigheter arbetar med att hjälpa Saab att sälja Jas. Just nu utreder försvarsdepartementet om det behövs en särskild organisation för stöd till krigsmaterielexport. Det kan nog behövas efter Norges val av amerikanska F-35 och brutala sågning av Jas i november: »För dyr och för dålig.« De skulle få 48 Gripen NG för 27 miljarder, alltså 600 miljoner styck.

Norrmännens nej förvånade svenskarna, men inte försvarets proffs. De blev förvånade när Norge bad om en offert, så nära är samarbetet med USA. En källa i högkvarteret liknar det vid »ett könsbyte« om Norge skulle köpa något annat än amerikanskt.

Sverige lovade motköp för 50 miljarder kronor i Norge och det gillade norska folket. När Socialistisk venstre började jaga röster på att förorda Jas tog etablissemanget till storsläggan och krossade Jas.

Förre samordningsministern Jan Nygren har följt Jas-projektet i olika roller från start. I Norge var han lobbyist åt Saab:

– Norrmännen har skadat Jas, men inte så mycket som vi i förstone trodde. Fackpress och norsk dagspress tvivlar på den norska regeringens beräkningar.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera