
Själv läste jag Birgitta Trotzigs debutbok från 1951 »Ur de älskandes liv« ungefär tjugo år gammal i en lägenhet vid Linnéplatsen i Göteborg i mitten av 70-talet. Vilket var kongenialt med bokens tema eftersom den handlar just om tre unga kvinnor i lägenheter i Göteborg som försöker bryta sig fria från borgerliga konventioner och ta sig till Paris. Jag minns hur den modernistiskt kompromisslösa, ja upphettade stämningen, i boken påverkade mig oåterkalleligt. Unga viljor viner som herrelösa spjut, som Karin Boye skrev. Vad man läser i den åldern biter sig fast som en drog. Den litterära modernismen, har någon forskare hävdat, är 1900-talets stora religionssubstitut.
Birgitta Trotzig var född 1929 och uppvuxen i Kristianstad. De två föräldrarna, lektor respektive adjunkt, var från Göteborg. Själv studerade hon litteratur- och konstvetenskap i Göteborg efter att hon tagit studenten 1948 och gift sig 1949 med Ulf Trotzig. 1955 konverterade hon till katolicismen vilket nog påverkade det faktum att hon var bosatt i Paris fram till 1971, då hon slog sig ner i Lund.
Under det dekonstruktivistiska 80-talet med Jacques Derrida och Julia Kristeva som fyrbåkar fick hennes litteratur ett uppsving. Först ut med en avhandling var Ulf Olsson 1988 med »I det lysande mörkret: En läsning av Birgitta Trotzigs ›De utsatta‹«, vars stående referens är Simone Weil och Johannes av Korset.
»De utsatta«, Trotzigs tredje bok utgiven 1957, utspelar sig i Kristianstad under sent 1600-tal efter att Skåne blivit svenskt. Snapphanarna, som står på danskarnas sida, hängs i Göingeskogarna. Danskarna återvänder, belägrar och återtar under en period staden. Isak Graa med danskt påbrå, kyrkoherde i Tosteberga och Ljungby socken, har en son som är präst samt en dotter som är bortgift med den rikaste köpmannen – en dansk – i Kristianstad. Isak Graa råkar illa ut eftersom han givit kost och logi åt danskarna. Graa blir av svenska staten fråntagen ämbete, ägodelar, ja allt. Och han blir hånad och förnedrad. Först i den djupaste misären uppenbarar sig Gud för honom.
Detta tema som Trotzig gång efter annan kommer att återvända till – hur kärleken och nåden finns hos de mest utsatta – i »Sveket«, »Sjukdomen«, »Dykungens dotter« med flera. Dessutom utspelar sig så gott som alla Trotzigs berättelser i östra Skåne där hon växte upp och där de kristna lydde under den danske biskopen i nära sjuhundra år. Danskarna lär fortfarande betrakta domkyrkan i Lund som »sin« kyrka. Så sent som på 1600-talet rasade det ett inbördeskrig i detta landskap och det finns alltså en historisk och sociokulturell aspekt av Trotzigs författarskap som inte är tillräckligt uppmärksammad.
Vill man läsa vidare om Trotzig rekommenderas Eva Adolfssons essä i Nordisk kvinnolitteraturhistoria, band IV, »Allt är rötter« som fokuserar på Trotzigs kvinnliga motivsfär. Inte minst bör man läsa Trotzigs egna essäer om olika diktare i »Porträtt ur tidshistorien« och framför allt den om Dostojevskij med undertiteln »Ett idolporträtt«. Där får man alla nycklar man behöver till Trotzigs eget författarskap: »Överallt hos Dostojevskij står reella övermänniskor, vackra, begåvade, som bärare av ondskan. De står i kontrast mot antihjältar, löjliga som evangeliernas Kristus på ett sätt är en löjlig figur, en välmenande misslyckad chaplingestalt, den ödmjuke förtrampade anti-hjälten som är bärare av kärleken och livet.«
Carina Waern, litteraturkritiker