Tålmodig e-handelsbaron

Text:

Begraven djupt i berget, mitt i Texas öken, ska det byggas en klocka vars pendel är tänkt att svänga i 10 000 år. Den ska få oss att i en tid av kvartalskapitalism och realtidsuppdateringar begrunda det långa perspektivet.

Storleken, sa Aristoteles, har betydelse. Om man skalar upp en mus blir dess ben för svaga för att bära den. Även storleken på tidsperspektivet spelar roll, säger musiklegenden Brian Eno om varför han startade stiftelsen The Long Now Foundation, den stiftelse som nu försöker bygga klockan.

Det är långt kvar innan alla kugghjul är på plats, men projektet har redan hunnit bli ett monument. Om än mer över människans fåfänga och envishet än över vårt intellekt.

Under sina första femton år som idé var klockan egentligen bara just det, en kul idé. Ända tills en modern Farao, med makten och medlen att få det att hända, pytsade in sin landegendom och 42 miljoner dollar ur sin egen ficka i projektet. Han heter Jeff Bezos och är vd för världens största e-handelsföretag Amazon.com.

På ett sätt är det ironiskt att en person vars förmögenhet är grundad i omedelbar behovstillfredsställelse, och vars försäljning ökar för varje millisekund snabbare än hans hemsida laddar, sjunger det långsammas lov. Men långsiktigheten har alltid varit Jeff Bezos stora signum. Amazon.com förstod innan alla andra att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Och de var beredda att bida sin tid. Så småningom skulle kunder och partners förstå och då skulle Amazon.com stå redo att casha in. Bezos återkommer ofta i intervjuer till att det är långsiktigheten som är hans stora komparativa fördel. Han är lugn med att vara missförstådd under lång tid.

När nu företaget släpper sin senaste produkt Kindle Fire, uppföljaren till läsplattan Kindle, som lanserade digitala böcker på bred front, är det många som inte riktigt förstår. Är det en mediespelare? En Ipad-konkurrent? Läsplatta? Eller vad?

Svaret är att Kindle Fire är allt det där, och inget. Och att det egentligen inte spelar någon roll. Vad som däremot spelar roll är den massiva, och för de flesta helt osynliga, infrastruktur för distribution av data, kallad Amazon EC2, som företaget enträget byggt. För även om merparten av alla böcker som säljs fortfarande är fysiska råder det inget tvivel om vart utvecklingen är på väg. Böcker är data. Och det är ­Amazon.com som kommer att leverera den. Amazon EC2 är så dominerande att företaget till och med har konkurrenter som använder systemet.

Distributionsformen spelar roll för våra läsvanor, det behöver man bara gå till matbutiken och kolla på vilka böcker som står uppställda vid kassan för att förstå. I Sverige har de två stora bokdistributörerna KF Media och Bonnier länge haft en dominerande ställning som gjort det svårt för mindre förlag att tränga igenom. Men hur ska de agera när de själva får känna på hur det känns när någon med tusen gånger ens vikt sätter sig på en?

Kindle Fire har fått ganska ljumna recensioner, och det blir troligtvis inte just den makapären som sätter stopp för det svenska duopolet och ersätter det med ett globalt monopol. Men Jeff Bezos har inte bråttom, han kan vänta länge. Han är redo när ni är det.