Camping de luxe

Text:

Den romantiserade – och hånade – bilden av campingplatser fullknökade av par i likadana träningsoveraller, slitna badmintonracketar och brassestolar, allt insvept i ett tätt fläskkarréos, kan nu skrotas.

Den resvane svensken kräver inte bara all upptänklig bekvämlighet utan också en portion flärd. Varför ska jag inte kunna serveras en rödvinsbräserad ibericogriskind eller plumsa runt i en jacuzzi även på en campingplats?

Rüdiger Vosshall, stor-ägare i företaget Regenbogen AG, har insett svenskens behov av att vara nära naturen men samtidigt få komfort med klass. Den Sverigeälskande tysken har investerat närmare 40 miljoner kronor på att lyxifiera två svenska campingplatser och jämför företagets campingar med fyrstjärniga hotell. Där ska det finnas restauranger med bra mat, välsorterade butiker och extravagant rekreation (säg hejdå till flottdrypande grilltallrikar och hej till exklusiv spamassage).

Glamping kallas semesterformen i ett slags försök att fösa ihop glamour och camping – allt för att få den ofta bespottade campingen att framstå som ett trendriktigt semesteralternativ.

Dags alltså att ta bort den rynkade näsan: campar göra man inte för att plån-boken är tunn. Husvagnen eller husbilen kostar kanske inte som ett chateau på Franska rivieran men rör sig lätt i miljonklassen. Och har man lagt ner så pass mycket på sitt mobila boende ska ställena man placerar dem på ha samma klass.

Den rejäla uppsnäppningen av komfort och service beror framför allt på ett par saker, enligt campingtrendspanare och pr-människor som vill kränga en ny bild av campingen. 30-plussarna har redan rest några varv runt jorden och vill nu ge sina barn de semestrar de själva minns i ett nostalgiskt skimmer medan 50-plussarna med utflyttade barn har tröttnat på att dra gräsklippare på sommarhustomten och vill känna sig mer fria. Båda målgrupperna har pengar och är vana vid hög standard.