Engelsmannen som skapade det franska lyxmodet

En ny utställning berättar om engelsmannen som skapade det franska lyxmodet och svensken som hjälpte honom till toppen.

Text: Bengt Magnusson

Bild: Bengt Magnusson

Visste du att Haute Couture, detta superfranska begrepp för unika, skräddarsydda och vråldyra klädesplagg, skapades av en – engelsman? Jo, han föddes för 200 år sen, Charles Frederick Worth, och hans modehus är nu föremål för en svindlande vacker utställning på Petit Palais i Paris.

C. F. Worths (1825–1895) ateljé var såväl början på som höjden av parisisk lyx och själv är han en nyckelperson i modehistorien. Han kom från London till Paris 1846 och grundade 1858 sitt företag på 7 rue de la Paix (alldeles nära Hôtel Ritz). Det hette då Worth & Bobergh

Worth – Inventer la haute couture

Visas på Petit Palais i Paris fram till den 7 september

Vem var denne Otto Gustav Bobergh? Jo, en svensk entreprenör, finansiär och varumärkesbyggare och exakt den delägare som Worth behövde back-office för den finansiella strukturen i företaget. De hade träffats i ett annat modeföretag (Gagelin), där Worth finslipade sina färdigheter i att sälja siden, kashmirsjalar, klänningar, mantlar och hovrockar. Detta bidrog till varumärkets goda rykte.

Worth & Bobergh växte snabbt, ägarnas inkomster blev betydande och man sysselsatte mer än 1 200 sömmerskor och mannekänger i produktionen. Bobergh köptes ut redan efter tolv år och återvände till Stockholm. Där blev han affärspartner med Augusta Lundin som importerade klänningar från Worth i Paris. Bobergh gjorde årliga resor till den franska metropolen och stod för urvalet av modeller. Han gick bort 61 år gammal 1882.

En teklänning från 1896-1897 och Lady Curzons hovklänning från 1900 av C. F. Worth. Foto: Galleria Petit Palais/Peter J Stone/Fashion Museum Bath

”Worth” blev snabbt en symbol för fransk förfining och verksamheten spände över fyra generationer och nästan ett sekel. Det stängdes ner i mitten av 1950-talet. Då drevs det av Roger Worth, ett barnbarnsbarn till Charles Frederick.

Worth var modeskaparen som kungligheter och kändisar valde och han banade väg för ikoniska namn som Christian Dior, Yves Saint Laurent och Coco Chanel. 

Men hur började det? Jo, Worth levererade 1853 brudutstyrseln till kejsarinnan Eugénie, Napoleon III:s gemål. Han blev hennes hovdesigner och under hennes beskydd ökade hans rykte: affärsframgångarna lät inte vänta på sig. 

Snart klädde han tidens ledande artister: Sarah Bernhardt, Jenny Lind, Nellie Melba… På repertoaren: maskeradbalskostymer, bröllopsklänningar, vardagsplagg. Kunderna gjorde sina val bland Worths modeller och fick dem sydda efter sina egna mått i hans arbetsrum i eleganta tyger, detaljerad trimning och enastående passform.

Förmögna kvinnor (dvs fruar) på 1800-talet kunde ha fyra klädbyten under en dag.

1870, efter spliten med Bobergh, producerade Worth allt från kläder för dagsbruk till operaklänningar, balklänningar etc. Allt finns med i utställningen, som tar upp till en timme att avnjuta. Den lyfter fram prestigefyllda kunder som italienskan Franca Florio, amerikanskan Lady Curzon och den bländande grevinnan Élisabeth Greffulhe (modellen för hertiginnan av Guermantes i Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt…).

Omvandlingsdräkt (1866-1868), aftonkappa (1895-1900) och grevinnan Élisabeth Greffulhe 1886. Foto: Philadelphia museum of Art/Galleria Petit Palais/Félix Nadar

År 1895 markerade Charles Fredericks död vid 70 en vändpunkt i företagets historia, det övertogs då av hans söner Jean-Philippe och Gaston.

Utställningens sista avsnitt – det är ett tiotal salar att vandra genom – fokuserar på husets nya guldålder i början av 1900-talet. Under Jean-Philippe och Gaston Worth fortsatte företaget att expandera. 

Från 1920-talet och framåt tog Gastons söner Jean-Charles och Jacques över verksamheten. Worth gick då in i den moderna eran. För varje kollektion erbjöd företaget ett brett sortiment av kappor, caper, dagklänningar och aftonklänningar. Faktum är, att företaget i senare upplagor och under andra namn har producerat kreationer ända in på 2010-talet. Men då är det samtida modeentreprenörer som stått för verksamheten, främst i USA.

År 1924 gav sig Worth in på parfymmarknaden (precis som Chanel och YSL). Den första doften hette Dans la Nuit och såldes i en flaska designad av glasmästaren René Lalique. Les Parfumes Worth etablerades som en separat verksamhet och lanserade mer än 20 dofter mellan 1924 och 1947. Denna verksamhet är för övrigt fortfarande igång.

Toppbild. Charles Frederick Worth 1982 och hans manteu till Franca Florio från 1902. Foto: Félix Nadar/ Museo della Moda e del Costume

***

Visste du att Haute Couture, detta superfranska begrepp för unika, skräddarsydda och vråldyra klädesplagg, skapades av en – engelsman? Jo, han föddes för 200 år sen, Charles Frederick Worth, och hans modehus är nu föremål för en svindlande vacker utställning på Petit Palais i Paris.

C. F. Worths (1825–1895) ateljé var såväl början på som höjden av parisisk lyx och själv är han en nyckelperson i modehistorien. Han kom från London till Paris 1846 och grundade 1858 sitt företag på 7 rue de la Paix (alldeles nära Hôtel Ritz). Det hette då Worth & Bobergh.

Worth – Inventer la haute couture

Visas på Petit Palais i Paris fram till den 7 september

Vem var denne Otto Gustav Bobergh? Jo, en svensk entreprenör, finansiär och varumärkesbyggare och exakt den delägare som Worth behövde back-office för den finansiella strukturen i företaget. De hade träffats i ett annat modeföretag (Gagelin), där Worth finslipade sina färdigheter i att sälja siden, kashmirsjalar, klänningar, mantlar och hovrockar. Detta bidrog till varumärkets goda rykte.

Worth & Bobergh växte snabbt, ägarnas inkomster blev betydande och man sysselsatte mer än 1 200 sömmerskor och mannekänger i produktionen. Bobergh köptes ut redan efter tolv år och återvände till Stockholm. Där blev han affärspartner med Augusta Lundin som importerade klänningar från Worth i Paris. Bobergh gjorde årliga resor till den franska metropolen och stod för urvalet av modeller. Han gick bort 61 år gammal 1882.

En teklänning från 1896-1897 och Lady Curzons hovklänning från 1900 av C. F. Worth. Foto: Galleria Petit Palais/Peter J Stone/Fashion Museum Bath

”Worth” blev snabbt en symbol för fransk förfining och verksamheten spände över fyra generationer och nästan ett sekel. Det stängdes ner i mitten av 1950-talet. Då drevs det av Roger Worth, ett barnbarnsbarn till Charles Frederick.

Worth var modeskaparen som kungligheter och kändisar valde och han banade väg för ikoniska namn som Christian Dior, Yves Saint Laurent och Coco Chanel.

Men hur började det? Jo, Worth levererade 1853 brudutstyrseln till kejsarinnan Eugénie, Napoleon III:s gemål. Han blev hennes hovdesigner och under hennes beskydd ökade hans rykte: affärsframgångarna lät inte vänta på sig.

Snart klädde han tidens ledande artister: Sarah Bernhardt, Jenny Lind, Nellie Melba… På repertoaren: maskeradbalskostymer, bröllopsklänningar, vardagsplagg. Kunderna gjorde sina val bland Worths modeller och fick dem sydda efter sina egna mått i hans arbetsrum i eleganta tyger, detaljerad trimning och enastående passform.

Förmögna kvinnor (dvs fruar) på 1800-talet kunde ha fyra klädbyten under en dag.

1870, efter spliten med Bobergh, producerade Worth allt från kläder för dagsbruk till operaklänningar, balklänningar etc. Allt finns med i utställningen, som tar upp till en timme att avnjuta. Den lyfter fram prestigefyllda kunder som italienskan Franca Florio, amerikanskan Lady Curzon och den bländande grevinnan Élisabeth Greffulhe (modellen för hertiginnan av Guermantes i Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt…).

Omvandlingsdräkt (1866-1868), aftonkappa (1895-1900) och grevinnan Élisabeth Greffulhe 1886. Foto: Philadelphia museum of Art/Galleria Petit Palais/Félix Nadar

År 1895 markerade Charles Fredericks död vid 70 en vändpunkt i företagets historia, det övertogs då av hans söner Jean-Philippe och Gaston.

Utställningens sista avsnitt – det är ett tiotal salar att vandra genom – fokuserar på husets nya guldålder i början av 1900-talet. Under Jean-Philippe och Gaston Worth fortsatte företaget att expandera.

Från 1920-talet och framåt tog Gastons söner Jean-Charles och Jacques över verksamheten. Worth gick då in i den moderna eran. För varje kollektion erbjöd företaget ett brett sortiment av kappor, caper, dagklänningar och aftonklänningar. Faktum är, att företaget i senare upplagor och under andra namn har producerat kreationer ända in på 2010-talet. Men då är det samtida modeentreprenörer som stått för verksamheten, främst i USA.

År 1924 gav sig Worth in på parfymmarknaden (precis som Chanel och YSL). Den första doften hette Dans la Nuit och såldes i en flaska designad av glasmästaren René Lalique. Les Parfumes Worth etablerades som en separat verksamhet och lanserade mer än 20 dofter mellan 1924 och 1947. Denna verksamhet är för övrigt fortfarande igång.

Toppbild. Charles Frederick Worth 1982 och hans manteu till Franca Florio från 1902. Foto: Félix Nadar/ Museo della Moda e del Costume

***