Rosé är passé

Text:

Bild: kenny bengtsson

Det är sista sommaren. Eller möjligen näst sista. Sedan kommer det rosa vinet att vara lika omodernt som den rosa skjortan. Mingeltillställningar med kreddfaktor måste byta innehåll i glasen. Rosétrenden kommer att dö, säger dryckesexperterna. De tittar på England, som var före Sverige, och ser hur rosédrickandet där redan har planat ut.

– Som trend betraktat är den verkligen i slutet av sin fas. Det kommer inte att vara chict. I Stockholm är det inte ens trendigt längre, det är mer på landet, säger mathistorikern och tv-personligheten Edward Blom.

I dag säljer Systembolaget över elva miljoner liter rosévin om året. Tio miljoner mer än för tio år sedan. Det är just det som är problemet. Vinet är för folkligt. För enkelt. Och det krockar med vår nördsamtid. Billigt, kallt och rosa har varit de enda kraven. Det finns inga spännande detaljer att föreläsa för vännerna om på after worken.

Men det kommer inte att bli pinsamt otrendigt att dricka rosé, som när förra vågen dog på 80-talet. Den här gången är det för etablerat.

– Det är ju inte en konstig knäpp grej som godisshots eller jellyshots. Det kommer att finnas kvar som en naturlig del i sortimentet, säger Edward Blom.

Han spår att sommartrendiga kommer att gå över till olika vindrinkar. På champagne, till exempel. Eller sangria. Trendspaningar från New York beskriver hur alla dricker olika varianter på det spanska rödvinsbålet i år. Även svenska leverantörer har börjat sälja färdigblandad sangria.

Vill man dricka oblandat men behålla kredden, tipsar krögare om tyska viner, gärna en bra riesling.

Den som vill fortsätta dricka vin i alternativ färg kan imponera på sina rosévänner och beställa ett orange vin. Färgen kommer av att de gröna druvornas skal får dra med musten, precis som de blå vid rosétillverkning. Ett naturvin, utan svavel och med naturjäst, som ger ett gammaldags vin med ruffig, spetsig smak med ättikstoner. Det orange vinet är roséns motsats: dyrt och smalt, och svårt både i smak och att få tag på.