Skägglossning

Text:

Bild:  Angelica Zander

På barberarsalongerna står portföljerna på rad. I finanskvarteren toppar höjdarna sina skräddade kostymer med välansade skägg. Och den som glömt att raka sig på banken står knappast med skägget i brevlådan. Ansiktshåret har nästlat sig in i ­finansvärldens tidigare så slätrakade rum.

Där ett hårfritt ansikte tidigare varit normen, uppfattas skägget numera som förtroendeingivande. Till och med en framgångsfaktor för att göra lyckade affärer.

Från hippa Sofo till Stureplan – numera finns skägget överallt. Men efter ett folkligt genomslag följer en tillbakagång, Fokus förutspår att de tidiga skägg-vurmarna snart ser sig om efter en ny hårtrend.

Allt började, som det ofta gör, med en motreaktion. Ett gäng grabbar, med kreativa jobb på Södermalm, kastade rakhyveln och lät stubben växa. Hipster-skägget var fött. Men det är allmänt känt att kredd-faktorn sjunker ju bredare massa som lockas av en trend. Är man van att vara först med det senaste börjar man skruva på sig när till och med gubbarna i samhällstoppen låtit håret växa.

Enligt Eric Thorsson, skäggbloggare och journalist, har skäggodling alltid haft lite av en outsider-laddning. När skägget nu blir allmängods försvinner det unika.

– När de allra mest trendrörliga människorna ser sig omkring och märker att alla runt omkring dem har skägg kommer något att hända, tror Eric Thorsson.

Thomas Larm, som arbetar som barberare på salongen Barber and Books, spår att den klassiska tredagarsstubben, som blev startskottet på vågen av hipsterskägg, är på väg ur modet.

– Ett mellanting är svårt. Antingen är det ett längre, välansat helskägg som gäller eller så kommer folk in för att renraka sig, säger Thomas Larm.

Som en motreaktion till de håriga tomtarna i finansvärlden kommer kanske en barrakad haka, med den för kontorstjänste­män så karakteristiska klockan fem-skuggningen över kinderna, att bli nästa trend för landets trendledare.