Höj pulsen. Varva tjugo sekunders explosiv träning med tio sekunders vila.

Livsstil

Klara, färdiga – slut

Fyra minuter blankt. En kort, intensiv träning är allt du behöver.

Träningsvideon, hantlarna och yogamattan. Alla har de haft sina femton minuter i rampljuset. Den som numera vill maximera ett fullspäckat schema eller finna en anledning till att resa sig upp ur soffan ska hålla koll på tabata. Explosiv intervallträning som ger både kondition och styrka. Och det bästa av allt? Träningsprogrammet är över på fyra minuter.

Lite tabata-fakta för den oinvigde: 1996 presenterade den japanske professorn i fysiologi, Izumi Tabata, en studie som kom att bli startskottet för en helt ny form av intervallträning. Professor Tabata lät en grupp atleter träna på medelhög intensitetsnivå i sextio minuter, fem dagar i veckan i sex veckors tid. Samtidigt lät han en annan grupp atleter träna med hög intensitet, i intervaller om fyra minuter där 20 sekunders explosiv träning kombinerades med 10 sekunders vila, fyra dagar i veckan i sex veckors tid. Resultatet? Gruppen som tränat med korta intervaller hade förbättrat sin syreupptagningsförmåga och styrka mer än den grupp som tränat på en måttlig intensitetsnivå.

Sedan dess har träningsformen letat sig till Sverige och etablerat sig inom många olika sporter.

– Tabata passar den som vill utmana sina syretransporterande organ och fungerar till exempel bra som uppladdning inför ett lopp, säger Jonas Lissjanis.

Han är ansvarig för personliga tränare på Sats och reser ofta till USA för att inspireras och försöka känna av nya träningstendenser. Och intervallträning är hett.

– Trenden går mot en mer lätttillgänglighet, och kortare pass. Jag tror att det har att göra dels med nya vetenskapliga rön och dels med att få ihop livspusslet.

Kanske är tabata just ett symptom på den nya prioriteringsordningen. När vi ägnar oss åt långkok, svampplockning och andra tidskrävande och livsstilsskapande aktiviteter vill ingen längre hänga på gymet längre än de behöver.

 

Fakta | Träningstrender 2013

1. Move strong – en klätterställning för vuxna, mot vilken du både kan spela basket och svinga dig i romerska ringar.

2.Trigger point performance therapy – massage och styrketräning i ett med hjälp av en boll.

3. Mixed Martial Arts – Kampsport som tvättat bort lite av sitt tidigare våldsamma rykte.

 

 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera