Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Intervju

»Jag är inte den som bråkar«

Speldesignern och gruvarbetaren Jens Bergensten försöker efter Minecraft-succéen bli mer bossig.

I våras presenterade Time Magazine sin lista över 2013 års 100 mest betydelsefulla personer. Utvecklarna av dataspelet Minecraft, Jens Bergensten och kollegan Markus Persson, var med på listan som enda svenskar.

Tidigare den här dagen ringde Svt för att fråga om Jens Bergensten ville vara med i »Godmorgon Sverige«.

– Det är kul för att det är något som man enkelt kan peka på som ens föräldrar förstår. Jag kan säga: Jag var faktiskt med i morgon-tv och så blir det något tydligt.

Med åren och med framgångarna har det blivit lättare för honom att förklara för folk som inte är insatta i spelvärlden vad han arbetar med. Nu nöjer han sig med att konstatera att han är spelutvecklare och jobbar med Minecraft. Ofta finns det någon i personens närhet, någons barn eller barnbarn, som är uppslukad av detta, ett så kallat sandlådespel där du har en massa delar som du sedan använder som du själv vill.

– Men om de inte har någon aning säger jag att det är som ett digitalt lego. Det kan alla förstå.

När Jens Bergensten började på spelföretaget Mojang i december 2010, för att ett år senare ta över som ansvarig designer och utvecklare av Minecraft, var uppmärksamheten stor. I Las Vegas höll han en presentation inför 5 000 åskådare. Men det var först när Svenska Dagbladet senare skrev som pappa Stigbjörn, journalisten, började förstå nivån på intresset för Minecraft.

– Det som gör det så populärt är att man börjar spela spelet med att bygga något som man sedan vill överträffa, ganska snart vill man dela med sig av huset man byggt, det som är unikt i hela världen. Man berättar för sina kompisar och lägger ut på Youtube. Kompisarna dras in och så börjar man bygga tillsammans och experimenterar mer och mer.

Jens Bergensten menar att spelet handlar om att skapa sin egen berättelse.

– Målet är att det ska bli ett spel med lite friare tyglar för spelarna att göra om spelet precis som de vill.

Under våren firade företaget att man har sålt tio miljoner exemplar av spelet. Men det är inte bara ett väldigt framgångsrikt spel; just nu är Mojang inblandat i ett projekt tillsammans med FN eller snarare UN Habitat, där målet är att i bland annat Nairobi knyta samman de som bestämmer över hur ett område ska se ut med de som faktiskt bor i utvecklingsområdet. Med spelet som verktyg kan lokalbefolkningen se hur planerna ser ut och kan gå in och ändra och komma med synpunkter.

Det är häftigt, tycker han som växte upp i Örebro – men som inte känner sig särskilt Närke-nostalgisk, har långt rött hår, ger ett lite blygt intryck och beskriver sig som en för snäll chef.

– Ibland ber jag någon att göra något och så gör hen det i en timme för att sedan gå tillbaka och göra det hen själv ville jobba med. Jag är inte den som börjar bråka. Men jag ska prata med vår vd, Carl Manneh, om det, om jag ska börja vara mer bossig eller om jag ska be honom vara bossig åt mig.

Dataspelsintresset har funnits med sedan han var sju, åtta år och i högstadiet bestämde han sig för att det var ju det här han skulle hålla på med. Det var regelsystemen som lockade mest. Fortfarande kan Jens Bergensten köpa brädspel, bara för att läsa och ytterst omsorgsfullt gå igenom reglerna. Själva spelandet är inte alltid det viktiga utan det är logiken bakom som lockar.

Han längtar efter att få mer tid till att utveckla en spelidé han har. Samtidigt trivs han med att utveckla just Minecraft även om man på det stora och lekfulla kontoret på Söder i Stockholm ofta pratar om att de väntar på att intresset ska avta i en bransch som är stenhård för nya spelföretag.

–  Dataspelsbranschen är lite som musikindustrin. Du måste få en hit för att det ska lossna. Det gäller att ha tur.

För en dataspelsveteran som Jens Bergensten, som alltid varit van att vara underdog, har livet förändrats sedan han började jobba med Minecraft. Dels är företaget och han själv ekonomiskt oberoende för en väldigt lång tid framåt, dels får han mycket uppmärksamhet och hans närvaro krävs alltmer på olika typer av dataspelsträffar och på nätet.

– Visst finns det en risk för att man fegar för att det går så bra. Men det som driver oss är ju att vi hela tiden kommunicerar med våra spelare. De vill se resultat. Då är det genant om vi slänger bort en vecka på ingenting.

Han har blivit bättre och bättre på att koppla bort jobbet, å andra sidan ägnar han stora delar av sin fritid åt att spela strategispelet Starcraft. Han är ingen prylgalning, lägger hellre undan pengar för att kunna köpa något större boende i framtiden.

– Men jag tycker om att resa, att bo på hotell och att köpa saker åt min fru!

Fakta | Sallad på Café Montmartre

Bjuden på lunch: Jens Bergensten.

Aktuell: Spelutvecklare av dataspelet Minecraft. En av 2013 års mest betydelsefulla personer, enligt Time Magazine.

Åt och drack: Caesarsallad och vatten.

Stod för notan: Martin Röshammar som åt getostsallad med mango och honung.

Var: Café Montmartre på Södermalm i Stockholm.

Fotograferade: Angelica Zander.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera