Vardagsmotion

Text:

Foto: TT/H&M

De första skisserna av H&M:s OS-kollektion visade en vältränad atlet i blanka tajts och kort, puffig bombarjacka. En stil som låg helt rätt i tiden. Inte bara för aktiva idrottsutövare, utan också för mannen på gatan. I klädjättens nya sportkollektion blandas klassiska träningsplagg som linnen och tajts med mer vardagsburet mode, som dunjackor och lädersneakers, men också med det högst oortodoxa plagget underställsklänning, en tajt, kort skapelse i snabbtorkande funktionsmaterial. Dess användningsområde är något oklart, men troligen lämpar sig klänningen bättre på nattklubben än i löparspåret.

Sportinfluenserna i modevärlden är knappast en ny trend, den har pågått hela 2000-talet. Alexander McQueen och Stella McCartney var tidigt ute och designade sportkollektioner till Puma respektive Adidas. McCartney låg också bakom de brittiska atleternas kläder vid sommar-OS 2012.

Bland de initierade är känslan ändå att sporten aldrig varit så stark på catwalken som just nu. Daniel Lindström är modechef på tidningen Café och nyss hemkommen från Paris, där framför allt Givenchys kommande kollektion gjorde stort intryck på den samlade presskåren. Det franska modehuset hade förlagt sin visning till en basketplan, och hela kollektionen genomsyrades av denna bollsport, med allt från högskaftade basketskor till sweatshirts.

– Det är väldigt, väldigt mycket sport i modet just nu. Givenchy är kanske det hetaste märket på herrsidan och dess chefsdesigner Ricardo Tisci gör en kollektion för Nike som kommer att lanseras under våren och som redan är extremt hajpad, säger Daniel Lindström.

Och det ser likadant ut på damsidan. Chanel visade sportkitsch i form av knäskydd under sin senaste haute couture-visning i Paris medan Pradas modeller bar benvärmare. Dessutom använde en rad modehus klassiska sportmaterial, som mesh, ett slags nättyg. En del modeller bar visselpipor runt halsen.

Det tycks alltså som att modeinfluenserna kommer från vitt skilda håll just nu, snarare än att det är en enda sport som dominerar. Det nya är helt enkelt att det blivit vanligare och mer accepterat att gå i snygga sportkläder på sin fritid.

– I New York är det väldigt påtagligt. Löpare och härskarcyklister äter brunch på lyxiga restauranger iklädda sina träningskläder, säger Sofia Hedström, Svenska Dagbladets modejournalist, modechef för Women’s Health och redaktör på Runner’s World som själv sprungit åtta maraton i klänning.

Sofia Hedström ser sporterna som de nya subkulturerna, vilket också förklarar varför så många just nu tycks nörda ner sig i olika motionsformer, på samma sätt som man tidigare gjorde med musik.

Modellerna bar visselpipor på Sacais catwalk.

Det sportinfluerade vardagsmodet har sina rötter i USA, där modeskapare under senare delen av 1800-talet började göra kläder anpassade för den moderna kvinnans nya, aktiva livsstil. Kvinnor som red, spelade tennis och seglade behövde ha en anpassad garderob, och snart började det nya sportiga modet att synas även till vardags. Kläderna skulle vara lätta att tvätta, av bekvämt snitt och inte minst gå att ta på sig utan hjälp av ett hembiträde.

Just bekvämlighetsfaktorn ska inte underskattas när vi i dag väljer att gå klädda i tajts och jympadojor. Men det är inte alla som uppskattar fusionen mellan sport och mode. Författaren Johan Hakelius rasade i en Aftonbladetkrönika i slutet av förra sommaren mot att, som han hävdar, alla i Stockholm numera bär tajts.

»I affären, på trottoaren, trampandes cykel: Kroppsstrumpor överallt. Som om Marcel Marceau och Ika Nord varit fruktsamma och förökat sig och uppfyllt jorden med mimande kärleksbarn.«

Nu var det visserligen inte det rent estetiskt förkastliga i tajtsmodet som Hakelius vände sig mot, utan snarare de känslor av osunt leverne och plufsighet som de träningsklädda riskerar att frammana hos övriga flanörer, de som inte är på väg till eller från gymmet och som kanske har några kilo för mycket runt magen. För att finna rötterna till tajtsvurmen måste man kanske gå vidare på det spåret. Är det helt enkelt så att förklaringen till sportmodets utbredning ligger i vår önskan att signalera till omvärlden att vi är sådana som tränar? Som tar hand om vår hälsa och vårt utseende?

Det är en förklaring som både Sofia Hedström och Daniel Lindström skriver under på, även om de ser det som något oerhört positivt att människor är måna om sin hälsa.

– Att leva hälsosamt och att träna mycket är för många en stor del av vardagen. Vi vill ha bekväma och funktionella plagg även när vi inte motionerar, säger Daniel Lindström, själv hängiven löpare som gärna blandar tajts och löparvästar med mer dressat herrmode och slittåliga vind- och vattentäta funktionsplagg. Kläder som funkar i både löparspåret, på kontoret och för att hämta ungarna på förskolan.

Sofia Hedström är inne på samma spår.

– Det tar tid att vänja sig vid de utsuddade gränserna mellan sport och mode, även om man som jag både sportar och minglar mycket. På en vernissage bar jag exempelvis en sportbehå under en jumpsuit, säger hon.

Ännu ett tecken i tiden är att svenska H&M nu tar ytterligare ett steg i sin satsning på sport. Klädkedjan är förtegen om detaljerna, men klart är att den under 2014 ska lansera ett helt nytt sportkoncept. Enligt tidningen Dagens Industri är det en satsning av större mått, utöver de tränings- och sportprodukter som redan finns i utbudet. Om man ska tro de intensiva förhandsspekulationerna så kan klädjätten komma att öppna egna sportbutiker för att på allvar utmana idrottens giganter som Nike och Adidas.

H&M:s kollektion »Go Gold«.