Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Intervju

»Jag får aldrig några intressanta erbjudanden«

Skådespelaren och monopolhataren Stellan Skarsgård går över gränsen för att göra film.

»Sverige är ett hopplöst land med det här jävla monopolet.«

Det är inte Systembolaget som Stellan Skarsgård talar om. Just det monopolet tycker han om. Det han kritiserar är Svensk Filmindustris makt över vad som visas på svenska biografer. Bolaget är ju såväl producent som största distributör och största biografägare.

– Systembolagets monopol ger oss ett bättre vinutbud, medan det är tvärtom med SF:s monopol – det ger ett sämre filmutbud, säger han.

Ämnet har kommit upp då vi talar om att Stellan Skarsgård aldrig gör film i Sverige, till skillnad från i Norge och Danmark där han är en trogen gäst framför kamerorna.

Några filmroller i Sverige blir det inte nu heller – »jag får aldrig några intressanta erbjudanden« – utan under den närmaste framtiden blir det dels en John le Carré-thriller som spelas in i Europa och Mexico, dels tv-serien »River«, som Emmy-belönade Abi Morgan skrivit direkt för Skarsgård och som ska spelas in i London.

Att norska filmer oftast inte kommer till Sverige förklarar han med att »svenskarna har svårt för norskan«. Filmerna bedöms som okommersiella och de kan inte mäta sig med alla amerikanska blockbusters. Och de som ändå hittar till Sverige når inte biopubliken, trots bra recensioner.

– Dansk film går bättre i Sverige, vilket beror på att alla danska tv-serier har byggt upp ett förtroende för det danska språket.

Några dagar innan vi träffas har han varit i Norge för utomhuspremiär på den norska actionkomedin »Kraftidioten«. Han berättar om hur det sakta började snöa under visningen och vilken närmast magisk stämning detta ledde till, eftersom filmen utspelas i ett av mängder med snö fyllt landskap. Skarsgård spelar en timid man, som jobbar med att hålla vägarna rena från snö – men när hans son blir mördad blir han en blandning av Dirty Harry och Charles Bronsons karaktär i »Death Wish«. Lik för lik – och de blir många – arbetar han sig allt närmare de ytterst skyldiga.

Det är fjärde gången Stellan Skarsgård arbetat med den norske regissören Hans-Petter Moland.

– Jag har jobbat så mycket i Norge nu att norrmännen tror att jag är norrman med talfel.

I Norge har han också gjort kultfilmen »Insomnia«, som snart kommer i nyutgåva, i regi av Erik Skjoldbjaerg. Och i Danmark finns ständige samarbetspartnern Lars von Trier. Deras senaste samarbete är »Nymphomaniac«.

– Vi har kul ihop och känner varandra väldigt väl, vilket gör jobbet lättare. Jag får göra som jag vill när vi filmar. Men Lasses texter är så jävla bra att jag sällan finner anledning att ändra något. Vi diskuterar väldigt lite. Jag gör något och om han inte tycker om det så gör jag det på ett annat sätt … eller likadant tills han vänjer sig.

Trots att hans filmer under åren haft så starka kvinnoporträtt att såväl Björk som Kirsten Dunst och Charlotte Gainsbourgh vunnit pris i Cannes, har Lars von Trier beskyllts för att vara kvinnofientlig. Men efter »Nymphomaniac« har det svängt.

– Det har tagit några filmer för att få folk att fatta. Det är kul att folk ser mer nu. Han är inte nazist, han är inte kvinnohatare. Han är en god man men han följer inte alla regler. Vem är det som gjort mest för att skapa kvinnliga roller? Det är han.

Skarsgård nämner en kritiker på en av Stockholms morgontidningar, och menar att recensionen av »Nymphomaniac« bara var ute efter att göra en moralcheck.

– Den sortens recensenter kan man inte vänta sig mer av. De kommer aldrig att gilla Lasse, vad han än gör.

Vi kommer in på debaclet i Cannes för två år sedan, då von Triers bisarra skämtlynne ledde till att han portades från festivalen. Det antas nu att den långa versionen av »Nymphomaniac del 2« ska visas på årets Cannesfestival (del 1 visades i Berlin), men Stellan Skarsgård är osäker.

– Lasse är fortfarande sårad, han blev portad under det som festivalen kallade sitt »freedom of speech«-år. Och nu hade ju han en provokativ t-shirt på sig i Berlin, med udden riktad mot Cannes. Jag har sagt en massa kritiska saker mot festivalen, så frågan är om vi ens är välkomna igen. De behandlade honom fegt och på ett oanständigt sätt.

Stellan Skarsgård har aldrig stuckit under stol med sina vänsteråsikter och han har fått flera förfrågningar om att vara aktiv i det kommande valet.

– Har jag något att säga så gör jag det. Folk vet var jag står. Vid förra valet talade jag i Kungsträdgården, men jag betonade att jag inte talade för socialdemokraterna utan att jag talade mot dekonstrueringen av samhället. Det videofilmades och ligger fortfarande på Youtube.

Fakta | Kalvstek på Nytorget 6

Bjuden på lunch: Stellan Skarsgård.

Aktuell: Med roller i bland annat »Nymphomaniac« och »The Railway Man«, som hade premiär den 28 mars. Ska spela huvudrollen i ny kriminalserie för BBC.

Åt och drack: Älgcarpaccio som förrätt, kalvstek med potatis och sås. Drack alkoholfritt öl.

Stod för notan: Gunnar Rehlin, som åt råraka med löjrom samt ångkokt röding. Drack mineralvatten.

Var: Restaurang Nytorget 6 på Södermalm i Stockholm.

Fotograferade: Mareike Timm.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera