Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Livsstil

Mer än lite rassel och pling

I vår ska cykeln låta som en bil.

Cyklisternas framfart har inte gått någon förbi. Ohindrade av drivmedelsskatter tar de bara mer och mer plats i de svenska städerna. Bara i Göteborg har de blivit 22 procent fler på ett år, och långt över en halv miljon nya cyklar säljs nu varje år i Sverige.

Men i takt med att de tränger ut bilarna har de också blivit alltmer lika dem.

Det började med trenden att byta till dubbdäck på vintern. Sedan kom airbagen; svenska företaget Hövding fick en försäljningssuccé med sin uppblåsbara hjälm.

I vår är det dags för ringklockan att uppgraderas. Flera företag börjar nu sälja »cykeltutor«. Med sina 112 decibel i två toner har Loud Bicycle fått mest uppmärksamhet.

– Det är pinsamt när någon tutar på en. Men det är ännu mer pinsamt när en cyklist tutar, säger grundaren Jonathan Lansey till New York Times.

Och varför nöja sig med ljudet? Så resonerade före detta Nikedesignern Toren Orzeck, som fick finansiering till sin cykeltuta genom crowdfundingsajten Kickstarter. Hans »Orp« är inte bara tuta – utan också en smått enerverande strålkastare som syns nästan lika bra som lyktorna på en bil. Strömkällan består av ett litiumbatteri som går att ladda med usb-kabel.

Fler företag har tagit sig an problemet med att cyklar inte syns lika bra som andra fordon. See.Sense har till exempel utvecklat en responsiv baklykta. Den blinkar extra starkt i korsningar, när man bromsar eller när det omgivande ljuset försämras.

Mest futuristisk är ändå X Fire Bike Lane Light. Med röda laserstrålar målar den upp en liten cykelbana runt cykeln. Det är en pryl som kanske behövs mindre i Europa än i USA, där stadsplanerarna inte riktigt hunnit ifatt den kraftigt ökande cyklingen.

Att de nya cykelinnovationerna kommer från företag i Sverige och USA är egentligen inte så underligt. I länder där cyklingen har en starkare plats sköter stadsplaneringen mycket av det som de nya prylarna gör. I Danmark utgår vägingenjörerna från att man ska kunna cykla med en kopp kaffe i handen utan att spilla.

Tills det blir så i Sverige kan »tut tut« bli det nya »pling pling«.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera