»Jag är inte rädd för nånting«

Text: Brita-Lena Ekström

Bild: Elin Björklund

Det hetaste kvarteret i Matsverige ligger på gränsen mellan Solna och Sundbyberg norr om Stockholm Här har de stora matkedjorna sina huvudkontor och toppchefer. I det som har kommit att kallas »Retail Mecka« har Sonat Burman Olsson haft sin arbetsplats i drygt sju år. I våras tog hon klivet från Ica till Coop.

Jag träffar Sonat Burman Olsson på Lidingö där hon bor. Hon har valt sin kvarterskrog Jernet för vår lunch. Personalen hälsar på sin stamgäst, konstaterar att de ses oftast på kvällstid.

– Enkelt och bekvämt. Lite som i Paris där man har sin restaurang nere på gatan.

Hon kom till Sverige efter fem år i Frankrike med en amerikansk civilekonomexamen i sitt cv. Hemma i Turkiet hade hon haft en priviligierad uppväxt med föräldrar som var affärsadvokater.

I Sverige fick hon börja på ruta ett. Hon blev allt-i-allo på ett litet kassaregisterbolag, fortsatte sedan i ett annat mindre bolag. Efter en exekutiv MBA-examen blev det lättare att ta sig fram i det svenska näringslivet i dotterbolag, i linjen, på huvudkontor, och i stora internationella bolag som BP, Siemens och Electrolux.

När KF-ordföranden Anders Sundströms rekryterare ringde blev hon inte förvånad. Som vice vd i Ica-gruppen under sju år visste hon sitt värde.

– Inte första gången de hörde av sig, säger hon och låter inte det minsta skrytsam.

I början av maj förra året började hon som vd för Coop Sverige.

Men varför gå från marknadsledande Ica till en konkurrent som verkade ha mist bettet och hungern? Tungrodda Coops usla resultat, röriga företagsstruktur och ständigt sjunkande marknadsandelar kan ju inte ha varit särskilt lockande.

Sonat Burman Olsson parerar med att citera en av sina rådgivare:

– Innan du lämnar den här världen, vad skulle du vilja ha åstadkommit?

– Karriärplanering har jag aldrig sysslat med. Jag har drivits av att leverera på alla mina jobb, visa resultat, säger hon.

Mellan tuggorna förtydligar hon att det nog var dags att ha något nytt att sätta tänderna i. Eller varför inte »röja lite«.

På businessvenska kan det låta så här:

– Vi har gått på djupet inom alla områden inför en gemensam långsiktig strategi för hela gruppen. Coop Sverige blir ett helt nytt bolag, ett dagligvaruhandelsbolag, en 40-miljarderskoncern. Vi måste ta vår förtjänta plats på den svenska marknaden.

När Sonat Burman Olsson ska beskriva slutspurten på detta arbete kan hon inte dölja hur spännande det trots allt var att få till målen för verksamheten, att spika året (2017) när man vänder från förlust till vinst. Att bestämma sig för tre handelsformat; stor-, vardags -och kompletteringshandel i stället för dagens upp mot sju olika sorters Coopbutiker.

Hur kommer kunderna att märka förändringen?

Sonat Burman Olsson verkar först lite förvånad över frågan, men finner sig snart :

–Visst, det tar tid, men vi ska ta hjälp av våra 3,4 miljoner medlemmar. En enorm tillgång. Och den ska utnyttjas. De ska berätta vad de vill ha på hyllorna.

Hon är övertygad om att människor bryr sig om sin relation till företag de är kunder hos, särskilt matvaruaffärer där man handlar ett par gånger i veckan.

– Man vill påverka utbudet av varor och tjänster. Ekologiskt och närodlat är delvis framdrivet av kunderna. Dialogen är jätteviktig men vi ska också ha en egen uppfattning om hållbarhet och kvalitet till exempel.

Så pratar vi hållbarhet en stund. Hon tror att det växande intresset för hälsa är adekvat för just mat. Och det är bra att man förflyttar sig i den riktningen. Att fler bolag hakar på, skaffar sig hållbarhetsexperter.

KF:s fräcka värvning av Ica-chefen var en rekrytering som väckte uppmärksamhet. Huvudpersonen själv valde ganska snart internt fokus, och tackade nej till intervjuer och offentliga framträdanden.  Nu, efter ett drygt halvår och med sjösatt färdplan, menar hon att det är viktigt att ha respekt för sina konkurrenter.

– Jag är inte rädd för nånting, säger hon plötsligt som vilken självklarhet som helst och hävdar att fokus snarare ligger på att få kunderna att fylla sina korgar med fler varor än att ta marknadsandelar.

På vilka andra sätt kommer man att märka att Coop Sverige fått nya chefer, ny styrelse, ny stil?

– Vi har vår egen stil och historia. Lite annorlunda djur!

Sonat Burman Olsson har svar på alla frågor. Stilen är elegant och säker.

Vad har du tagit med dig till Coop?

– Man vet var man har mig, svarar hon och skrattar högt. Det märks nog på ledningsmöten. Jag lyssnar, är noga med att inte köra över medarbetare, men har alltid en egen uppfattning.

Utanför restaurangen är det snålblåst. Tålamodet är det inget fel på när bilden ska tas. Vi har med en perfektionist att göra.

Fakta | Rödbetor på Jernet

Bjuden på lunch: Sonat Burman Olsson.

Aktuell: Vd för Coop Sverige sedan ett drygt halvår och blev årets Ruter Dam.

Åt och drack: Sallad med rödbetor och chèvreost. Drack vatten.

Stod för notan: Brita-Lena Ekström, som drack vatten och kaffe.

Var: Jernet på Lidingö.

Fotograferade: Elin Björklund som åt vegetarisk lasagne och drack vatten