Vetenskap

Jag rullar

Nu tar de förarlösa bilarna över världen.

Många har ägnat sig åt att sia om bilens framtid. För några år sedan pekades etanolbilen ut som en kommande succé och i kultfilmen »Tillbaka till framtiden 2« från 1989, som utspelar sig just år 2015, spåddes flygande bilar bli grejen. Medan den förstnämnda floppade då det visade sig att etanolen varken var särskilt miljövänlig eller prisvärd, har den flygande bilen ännu inte sett dagens ljus. Åtminstone inte någon funktionsduglig sådan.

Men science fiction-entusiaster kan glädjas över att en nästan lika visionär bil är på intåg: den självkörande.

Googles flotta av självkörande bilar har kört över 100 000 mil utan att ha orsakat en olycka. Volvo siktar på att 100 självkörande bilar ska rulla på gatorna i Göteborg år 2017. Mercedes, Nissan och Audi planerar att introducera bilar med autonoma funktioner år 2020.

Själva definitionen av en självkörande bil är inte helt bestämd.

Därför brukar man prata om olika grader av automation där nivå noll är en bil utan någon körhjälp alls. Nivå ett och två avser fordon som stöder föraren i vissa situationer, med exempelvis fartkontroll och automatiska bromsar. Sådana bilar finns redan i ganska stor utsträckning på vägarna. Nästa nivå innefattar bilar som kan köra själva under vissa förutsättningar. Sista steget, det fjärde, betyder att bilen är helt och hållet självkörande. Några sådana finns inte i dag. Men på nivå tre kvalar till exempel Googles prototypbilar in.

volvo

Kan själv.  2017 planerar Volvo att testa 100 autonoma bilar i Göteborgsområdet. De svenska testerna innefattar cirka 50 kilometer väg och ska innehålla olika trafiksituationer som flerfilig trafik och långa köer. Projektet, som går under namnet Drive Me, sker i samarbete med bland annat Trafikverket, Transportstyrelsen och Göteborgs stad.

Företagen som utvecklar självkörande bilar menar att fördelarna är många. Antalet trafikolyckor kommer att minska dramatiskt. Föraren slipper hålla ögonen på vägen och händerna på ratten, vilket innebär mer tid till att arbeta eller göra andra saker under färden.

Dessutom frigörs värdefull stadsyta som i dag ockuperas av parkerade bilar. Trafiken kan rulla på smidigare eftersom bilarna kan packas tätare. Man kan också tänka sig positiva miljöeffekter eftersom en förarlös bil kör mindre ryckigt och kan välja den bästa vägen.

Nyligen presenterade konsultfirman McKinsey en rapport där de spår en blomstrande framtid för den självkörande bilen. Fordonen blir alltmer självständiga de närmaste 25 åren och år 2040 kan vi förvänta oss att de är fullständigt autonoma.

Fram till 2020 beräknas bilarna vara kvar i testfasen, enligt rapporten. De nästkommande tio åren blir tekniken alltmer mainstream, vilket kräver att myndigheter uppdaterar sina regelverk och att försäkringsbolagen listar ut hur man överför ansvaret från bilägaren till tillverkaren i händelse av tekniska fel. Därtill kommer yrken som taxichaufförer och lastbilsförare fasas ut.

Samtidigt spås att bilförarna börjar vänja sig vid att släppa ratten. Och de kommer förmodligen att gilla det. Men framför allt väntas idén om bilägandet förändras. Färre kommer att vara bilägare och fler kommer att utnyttja de fordon som finns. I dag används bilarna bara runt fem procent av tiden, resten av tiden står de stilla. Utan behovet av en förare räknar konsultfirman med att en självkörande bil kan vara ute på vägarna mer och ersätta två konventionella bilar.

shuttle

Provtur med förarlös minibuss i London.

Pierre-Jean Rigole vid KTH:s centrum för trafikforskning går längre än så. Med hjälp av simuleringar har han kommit fram till att de 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdets gator skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Alltså en förarlös bil i stället för 14 vanliga. Men det förutsätter att människor går med på att samåka och accepterar lite längre restid.

– Förarlösa bilar är den »smarta bilen«, och lika revolutionerande som den smarta telefonen. En flotta med förarlösa elbilar blir en viktig pusselbit i framtidens hållbara transportsystem, säger Pierre-Jean Rigole i ett pressmeddelande.

Alla är dock inte lika optimistiska. Tomas Svensson, forskningsdirektör vid Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, är övertygad om att en viss automatisering kommer slå stort men är tveksam till att städerna fylls med helt självkörande bilar.

– Många beskriver detta som framtiden. Men frågan är om det just är en förarlös bil som är lösningen på de utmaningar vi står inför?

Tomas Svensson förklarar att dagens biltransportsystem är ineffektivt eftersom det tar upp så mycket plats. Och i takt med urbaniseringen ökar kraven på att utnyttja vägytan bättre. Men det är långt ifrån säkert att just självkörande bilar löser problemet i konkurrens med smarta kollektivtrafiklösningar och ett förbättrat cykeltransportsystem.

– Blir det inga betydande skillnader för trängsel och miljö selekteras den självkörande bilen förmodligen bort, säger han.

Inte heller tror Tomas Svensson att den självkörande bilen har någon framtid som en exklusiv variant för några få utvalda.

– För att det hela ska fungera måste man bygga ut ett stödsystem med sensorer och annat i infrastrukturen. Och det kostar. Ska det finnas någon ekonomi i det krävs att systemet utnyttjas maximalt, säger han.

Fakta | Googles prototyp saknar ratt

- Radar fram och bak - mäter andra bilars fart och reglerar hastigheten.

- Bilen har en start-stopp-knapp men ingen ratt eller pedaler.

- Framskärm i mjukt material och framruta i plast.

- 360 graders lasersensor känner av objekt i närheten.

- Kraftfull processor och gps.

- Sensorer i hjulen hjälper till att fastställa bilens position.

- Elmotor. Max-hastigheten är cirka 40 km/tim. Bilen kan köras fram via en app i telefonen.

Källa: Google.

Fakta | Tekniken testas i Europa

I början av februari i år gav brittiska transportministeriet klartecken för testkörningar med självkörande bilar i fyra brittiska städer – Greenwich, Bristol, Milton Keynes och Coventry. Samtidigt planerar det tyska trafikministeriet att börja provköra förarlösa bilar på en Autobahnsträcka mellan Berlin och München.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera