Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Livsstil

Ett päron till bralla

Jeans­tillverkarnas strategi ska avvärja hotet från mjukisbyxan.

Föräldrar brukar inte direkt vara stilikoner i de egna barnens ögon. Men frågan är om detta inte är på väg att ändras. Åtminstone när det kommer till jeans.

Mammajeans är numera en etablerad jeansmodell. Och då är det inte byxor för gravida kvinnor som åsyftas, utan den klassiska, och i ärlighetens namn ganska osmickrande, nittiotalslooken med hög midja, luft där fram och smala, lite för korta ben. En modell som får rumpan att se både extremt lång och platt ut. Ändå har de flesta jeansmärken med självaktning numera en modell som kallas just mom jeans.

Pappajeansen är inte en lika stor kommersiell framgång, trots att deras mest kända bärare är ingen mindre än USA:s president. Barack Obamas förkärlek till högt upphissade, vida jeans, har fångats på bild otaliga gånger, och hånats minst lika många.

Nu tar den amerikanska klädjätten GAP steget vidare och lanserar de så kallade pappashortsen, ett par vida jeansshorts som hålls uppe med hjälp av ett klassiskt läderbälte.

Kanske är dessa exempel bara ett sätt för jeanstillverkarna att desperat behålla sina kunder. Det tycks nämligen som att byxan i denimtyg fått stark konkurrens av mysbyxan. Tidningen Dagens Industri har rapporterat om vikande jeansförsäljning och ett uppsving för den klassiska mjukisbyxan i sweatshirtmaterial. En trend som i förra veckan bekräftades av Google, vars nya trendbarometer för mode visar att »mjukisbyxa« är bland de mest sökta orden denna vår.

I USA föll försäljningen av blåjeans med 6 procent under 2014, samtidigt som många modeföretag märkt ett växande intresse för lyxiga mjukisbyxor som vardagsplagg, ofta kombinerat med mer formella jackor och kavajer.

Fakta | Fler jeans i vår

Bootcut. Modellen med den lätta utsvängningen från knä och ner har legat i träda sedan nittiotalets slut. Nu är den tillbaka.

De utsvängda. Hej och välkommen tillbaka, glada sjuttiotal! Vårens kanske starkaste jeanstrend, med hög midja och allt.

Pojkvänsjeansen. Byxan som ska ge sken av att tjejen lite nonchalant slängt på sig sin killes lite för stora jeans är fortfarande alternativet för den som är bekvämt lagd.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera