Erik Carlsson

Text: Torbjörn Hallgren

Det började med ett handslag. I och med det var Erik Carlsson anställd resten av livet hos biltillverkaren Saab, fram till konkursen 2011. Hans insatser för och lojalitet mot biltillverkaren var bergfasta. Hade inte konkursen kommit emellan hade anställningen säkerligen fortsatt under hela hans levnad.

Handslaget kom i samband med att Erik Carlsson från SMK Trollhättan vann 1955 års största biltävling, 83-milaloppet om Rikspokalen, i modellen Saab 92. Biltillverkaren hade lovat Erik Carlsson fast arbete på Saab för all framtid om han vann loppet, eftersom mycket stod på spel – en vinst för en Saabtillverkad bil och intresset på det skulle med stor sannolikhet öppna dörrarna för en bredare försäljning av både Saab 92 och den nya Saab 93.

Erik Carlsson föddes i Trollhättan 1929. Hans pappa gick bort när han var tonåring, och hans mamma strax senare. Hans äldre syster Brita fick ta lite av en mammaroll hemma. Han gillade tidigt motorsport och fart, och började på motorcykel, en Norton som han köpte av Nyströms Bilservice där han var anställd.

Sin första Saab köpte han runt 1952 av en bonde. Han gillade att köra den snabbt, mest för nöjes skull, på grus- och landsvägar runt Trollhättan. Detta under en tid då det fortfarande rådde fri hastighet på svenska landsvägar.

Ganska snabbt började han tävla, och vinna en del lopp. När hans anställning på Saab påbörjades 1956, som provförare, behövde han inte längre tävla med egna bilar och egen budget. Därmed började en karriär som gjorde honom legendarisk inte bara i Sverige, utan även internationellt. Han var en dålig förlorare, och en noga planerande tävlingsmänniska. Perfekta egenskaper för någon som vill vinna.

Hans tävlande och hans pr-framträdanden för Saab ledde honom jorden runt. Han var en av de första från europeiska rallyeliten som körde Safarirallyt i bland annat Kenya och Uganda – men sällan hann han uppleva annat än sitt jobb. Till lokaltidningen TTELA i Trollhättan beklagade han sig på äldre dagar över att han aldrig gav sig tid att se och uppleva platserna han besökte. Han upplevde dock mer äventyr än de flesta, och blickade alltid framåt, även efter rallykarriären.

Bland hans otaliga anekdoter finns den tvättade bilen: I samband med Monte Carlo–rallyt 1962 försökte Erik Carlsson och kartläsaren Gunnar Palm att komma i mål utan plåtskador, eftersom det på den tiden gav minuspoäng. Men Saaben hade fått repor på höger framskärm och dörr, så dessa byttes fyndigt ut mot servicebilens likadana delar strax utanför Monte Carlo. Men servicebilen var nytvättad, och tävlingsbilen nedskitad, så bytet kunde lätt uppdagas. Den måste tvättas. Men utan tillgång till vatten fick de ta vad som fanns till hands – bensin. Det väckte såklart stor beundran vid målgången, att inte bara komma först, utan dessutom vinna i en nytvättad bil.

Hans smeknamn, Carlsson på taket, kom från en vurpa där hans bil hamnade uppochned. Det var konkurrenten C-G Hammarlund som kläckte det under en SM-tävling, inspirerad av Astrid Lindgrens bok som gick som radioföljetong 1954.

Erik Carlsson var förtjust i mat, och gillade särskilt grillad korv med bröd med sötstark senap. Typisk rallymat. Men han kunde gärna också äta niorätters på trestjärniga Michelinrestauranger. Främst gillade han ostron. När Saab firade en av hans födelsedagar fick han lov att äta sig mätt på just ostron. Inte så underligt att han behandlades kungligt, för hans insatser som pr-anställd hos Saab från 1960 och ända in på nittiotalet var exceptionella. Han var på bilmässor, lanseringar, vip-dagar hos Saabimportörer och turnéer som föredragare eller provförare. Alltid beredd med sina historier på sin stabila Trollhättandialekt eller svengelska, som han visste gick hem hos de internationella gästerna.

Från 1963 var han gift med rallyföraren och tävlingsryttaren Pat Moss. Samma år flyttade han till England, och de två fick dottern Susie. Bland Erik Carlssons meriter finns flera vinster, så som tre segrar i RAC-rallyt (1960, 1961 samt 1962) och två segrar i Monte Carlo-rallyt (1962 samt 1963).