Se skräcken i vitögat

Text: Karolina Bergström

Bild: Pia Koskela

Ta på dig ett par virtual reality-glasögon och bli fri från din spindelfobi. Kan det vara så enkelt? Det menar i alla fall det svenska företaget Mimerse, som nyligen släppte sin spelbaserade vr-applikation Itsy där virtuella åttafotingar ska hjälpa spindelfobiker hantera sina rädslor.

För den som associerar virtual reality med adrenalinstinna datorspel klingar kanske sambandet mellan spelande och terapi falskt.

Men faktum är att just de »uppslukande« egenskaper som gett virtual reality en nystart – tekniken hade en kort glansperiod under tidigt nittiotal men föll på målsnöret på grund av dåtidens undermåliga grafik – är vad som enligt forskare gör den till det ultimata terapiverktyget, och studier kring vr-terapi har pågått i-decennier.

På University of Southern California bedriver man sedan länge vr-terapi för krigsveteraner med posttraumatiskt stressyndrom, där de med den virtuella teknologin tas tillbaka till Iraks minfält eller Vietnams djungler och får möta sina traumatiserande minnen på nytt, och på Duke University i North Carolina låter man personer med beroendeproblematik vandra runt i virtuella världar fulla av frestande sprit och tobak, där en inbyggd röst instruerar dem att slappna av och »låta suget komma och gå som en våg«.