Musikängeln i Los Angeles

Text: Emelie Svensson

Bild: Marco Rakascan

Med flyt och positivt tänkande svarvar hon artister till framgång. Luleåfödda Linnea Berg har blivit svenska musikindustrins nav i Los Angeles – delvis genom att vara »likable«. Men hon vet att hennes idéer kan provocera.

Det är bara två månader sedan hon tog mark i Sverige efter flera år i Hollywood Hills. Dit, till huset som ligger bredvid Steven Tylers och med utsikt över Los Angeles skyskrapor, har många svenska artister kommit för att jobba med henne; som Sarah Dawn Finer, Isa Tengblad och framtidshoppet Sabina Ddumba.

De senaste åren har hon jobbat under Peter Swartlings musikbolag Art:ery Music Group och har fungerat som en relationssnickare och ledsagare för svenska musiktalanger i USA. Det gör hon genom att samarbeta med skivbolag, fixa studiosessions och para ihop låtskrivare och artister.

– I LA kan chanser dyka upp på ett ögonblick, som en studiotid eller ett möte. Då gäller det för artisterna att ta de möjligheterna, vilket jag hjälper till med, säger hon.

Skivbolag med businesstänkande vill ofta se snabba resultat. Det är en mentalitet som ibland kan krocka med den kreativa artisten som vill ta sin tid och hitta rätt »vibe«. Tack vare erfarenhet av båda sidor, kan Linnea fungera som fredsmäklare.

– Mycket arbete går ut på att peppa och coacha artisten i pressade situationer, samtidigt som det ska levereras till skivbolagen, säger hon.

Och om det är något hon har lärt sig av den amerikanska kulturen så är det att våga tänka stort.

– Där har alla stora drömmar och det händer sjuka saker hela tiden. I Sverige gör jantelagen att vi ser händelser som sammanträffanden eller tur. Men det gäller att ta vara på ögonblick och se tecken i vardagen.

Att jobba mentalt är också en stor del i hennes arbete med artisterna för att de ska uppnå sin fulla potential.

– Jag ser mönster och tycker att begreppet flow är intressant. Hur man skapar flow och hur man snabbt bearbetar en mental blockering för att det inte ska bli en nedåtgående spiral.

En del artister som kommer till Linnea kan vara frustrerade för att inget händer. Då försöker hon läsa av vad deras blockering handlar om. Det kan vara pengar, att jobba med rätt människor eller att de inte fått skivkontrakt. Hon försöker hitta deras gnista och få dem att känna hopp, sedan ska pirret förvandlas till handling.

–  Tankekraft är oerhört viktigt för att lyckas. Många vuxna väljer att ha det dåligt, vilket är en provocerande åsikt. Men rädslor skapar blockeringar och att vara rädd eller hoppfull för framtiden gör stor skillnad. Jag anser att man alltid har ett val.

Drömmarna om en egen musikkarriär och höga mål föddes i Luleå under tidigt 1990-tal. Bara tio år gammal såg hon pratshowsproffset Oprah Winfrey i axelvaddar på tv, som matade budskap om att positivt tänkande ger positiva resultat. Därtill var Carola var husguden och Linnea Berg drömde om att träffa den stora idolen.

Önskningen slog in snabbt, när de båda möttes under en konsert i hemstaden. Vidare mot nya visioner: att sjunga med »Främling«-sångerskan. Det dröjde bara två år, så stod de på samma scen på Göta Lejon. Att drömma, bygga målbilder och höja ribbor blev ledord och Linnea började blicka bortom Luleå och Carola.

– Drömmandet berodde delvis på att jag hade en tuff barndom. Jag visualiserade för att hitta ut och tänkte: »Nu ska jag testa livet«. Mental pepp omringade mig och formade åsikten att människor kan välja lycka och framgång, säger Linnea Berg.

Som 16-åring flyttade hon till Stockholm och kom in på prestigefyllda Rytmus musik-gymnasium. Hon skulle bli sångerska. Men medan vänner rönte framgångar, stod Linnea och stampade. Med åren kom insikten att hon hade större passion för att pusha sina klasskamrater som artister.

– Kontakter jag skapade redan då, insåg jag skulle användas senare,  fast på ett annat sätt.

Hon utbildade sig inom internationell sälj- och marknadsföring, och toppade med praktik på världens största skivbolagskoncern, Universal Music Group. Där ville hon visa framfötterna. Så hon ringde hon till alla gamla klasskamrater och bad dem skicka låtar, samt luskammade säckar med demoskivor i bolagets vrår. Allt för att hitta pärlorna. En demo stack ut, så Linnea pitchade och stod på sig. Den artisten känner många till i dag som Veronica Maggio.

Sedan dess har hon hjälpt en rad artister slå igenom. Hon var delaktig som produkt-ansvarig för Zara Larssons första singelsläpp samt var en av dem som kickstartade Danny Saucedos karriär. Just nu jobbar hon med Sigrid Bernson, känd som dansare från »Let’s Dance«.

– Hon har en speciell röst och vi ska hitta hennes sound. Sådant kan ta ett tag. Jag får ett lyckorus av att vara med i starten av folks karriärer och hjälpa dem hitta sina mål, säger Linnea Berg.

När artisterna står i karriärens startblock är de ännu ointressanta på den amerikanska marknaden. Då gäller det att övertala med hjälp av trovärdighet och att Linnea är »likable«.

– Jag förstår hur amerikaner kommunicerar. Att vara likable handlar om att få människor att känna sig bekväma och sprida positiv energi. När jag var yngre trodde jag att framgång var att få bekräftelse av andra. Men jag har blivit blir klokare med åre och  förstår att framgång är en värdering som måste gro inifrån dig själv.

Kontaktnätet i USA har hon kvar och det kommer att bli en del resor fram och tillbaka över Atlanten. Tillbaka i Stockholm, har Linnea Berg kalendern fulltecknad med möten hos skivbolag, låtskrivare, artister. Allt för att lära känna marknaden på hemma-plan utan och innan igen.

– När jag åkte till LA var jag nästan ensam representant för de svenska skivbolagen där. Nu flyger amerikanska artister till Sverige för att jobba. Så flytten hem är perfekt tajmning. Skandinavien är viktigare än någonsin branschen, säger Linnea Berg.