Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Från vänster: Omnis grundare och ansvarige utgivare Markus Gustafsson, Expressens kulturchef Karin Olsson och Expressens chefredaktör Tomas Mattsson.

Extra

Citatbråket

Veckans bråk handlar om två mediegiganter: Bonnier och Schibsted.

I Dagens Nyheter skrev tidningens politiska kommentator Ewa Stenberg om fem frågor som kunde avgöra nästa års riksdagsval. Nyhetstjänsten Omni gjorde som man brukade, skrev av andras journalistik och lade ut analysen i sitt eget digitala nyhetsflöde.

Ett översteg från citaträtten, skrev Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson på sin Facebooksida: »Jag tror det börjar bli dags att tala om detta i branschen.« Han syftade på att Omni var dåliga på att länka till originaltexterna. Till tidningen Resumé sa Jönsson att Omnis metod snarare borde ses som »textstöld«.

Omnis grundare och ansvarige utgivare Markus Gustafsson, medgav att Omni i fallet med Stenbergs artikel gjort fel, men »det var ingen textstöld«. Omni avpublicerade artikeln, men sa till SR:s »Medierna« att DN också skriver av andras artiklar och alltså »kastar sten i glashus«, och att Omni »driver trafik« till Dagens Nyheter och andra nyhetsmedier.  »Vi får noll i trafik av Omni«, svarade Jönsson, och ville få i gång en diskussion om att Omni »slår undan fötterna från de som gör och bekostar journalistiken«.

Expressens chefredaktör Tomas Mattsson tyckte att »snyltjournalistiken« borde skötas lite justare, »max tre citat« och länkar i blått till texten som åberopas, där den åberopas, och inte i slutet av artikeln. Omni svarade: »Vi gör på vårt sätt«, det skulle »bli svårt« för Omnis läsare »med blå ord« här och där.

Expressens kulturchef Karin Olsson twittrade att »Omni må länka långt ner, men DN struntar så gott som helt i djuplänkar«.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera