Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
H&M Ekonomi

Analyshusen sänker Sveriges klädjätte

H&M:s aktiekurs ska sjunka till en nivå långt under den »magiska« 200-kronorsnivån, enligt experterna.

Aktiemarknaden är fortsatt skeptisk till den svenska modejätten H&M. Det meddelar bankhusen Société Générale, JP Morgan och Jefferies som alla sänkte sina riktkurser, det mål som aktien anses kunna uppnå, under måndagsmorgonen. Det får aktiekursen att nå sin lägsta nivå sedan 2011, skriver Dagens industri. 

H&M har länge brottats med den digitala omställningen och pressas av konkurrenter som Inditex och Zalando. Kvartalsekonomin är dock kortsiktig och just nu finns det en ökad oro bland analytiker för att reor ska slå mot H&M:s tredje kvartal.

»Behovet av att adressera den höga lagernivån under sommarreorna i det tredje kvartalet har sannolikt pressat såväl försäljningen som bruttomarginalen«, skriver den franska banken Société Générale och sänker riktkursen med 28 kronor till 167 kronor.

Sedan årsskiftet har H&M:s aktiekurs backat med över 20 procent, 50 procent sedan toppnoteringen 2015, och passerades av Nordea som börsens största företag. Nu balanserar aktiekursen kring det psykologiska 200-kronorsstrecket, i nivå med vad den var för ett decennium sedan. För att H&M ska hänga med i utvecklingen måste bolaget bli snabbare i sin produktion.

– Vi kommer att se över hela vår försörjningskedja. Hur den ska utvecklas. Var lager och tillverkare ska ligga och så vidare. Vi måste bli mer träffsäkra i utbudet och på så vis minska behovet av reor och nedsättningar, säger vd:n Karl-Johan Persson till Fokus.

Men H&M är inget krisbolag, menar journalisten Jan Lindroth i sitt Fokus-reportage ”Vad händer med H&M?”. Klädjättens börsvärde är över 400 miljarder kronor, bolaget är lönsamt och växer – om än avmattat. Den stora skillnaden är att statusen som börsens superstjärna gått förlorad.

Fakta | Global jätte

H&M har cirka 4 700 butiker på 66 marknader. I 48 av dessa länder finns även e-handel. Koncernen innehåller ett tiotal varumärken där Cos och And other stories är de mest bekanta, vid sidan av H&M.

Förra året ökade koncernens omsättning 6 procent till 192 miljarder kronor. Vinsten efter skatt föll 11 procent till 18,6 miljarder.

Läs mer

Veckans Fokus. Vad händer med H&M? (4 september 2017)

Jätten har vaknat (9 februari 2017)

 

Blogg: Johan Hakelius
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera