Annons-trätan

Text:

Sverigedemokraterna får inte annonsera i Aftonbladet inför nästa års val. Det uppgav tidningens publisher Sofia Olsson Olsén i Ekots lördagsintervju. »De har inte de värderingar som är acceptabla i Sverige i dag, och för Aftonbladet.« Olsson Olsén­ försäkrade att hon »vägt fram och åter, men nu landat i att jag måste gå in i mig själv. Jag som utgivare måste tillåtas ha känslor och värderingar«.

Thomas Gür skrev på Facebook att »inte bara Aftonbladets ledarsida utan även dess tidningsledning« med beskedet hade »kommit ut ur garderoben som sverigedemokratiska inflytelseagenter i den politiska offentligheten«. Roger Sjöman (SD) twittrade: »Ni har uppenbarligen flera våldtäktsmän på er tidning och ni har mage att prata om värdegrund. Kanske skulle ha rent på er egen gård innan ni yttrar er om andra.«

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski sa i en intervju: »Just nu går vi igenom vår annonspolicy inför nästa års val. Generellt är vår inställning att pröva varje enskilt fall när det gäller riksdagspartierna och inte utesluta någon på förhand«.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson förklarade att Expressen inte utfärdade »generella publiceringsbeslut baserat på vem eller vilka som är avsändare, vi kommer fortsätta att pröva både redaktionella och kommersiella budskap från fall till fall. Grundhållningen för en liberal tidning är att vara mycket tillåtande«, påpekade han.

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein var ledsen över Aftonbladets besked och sa att det försvårar valarbetet. »Om ett parti inte får annonser försämrar man möjligheten för väljarna att förstå vad ett parti står för.« Jan Scherman tyckte i en debattartikel att »Aftonbladets nej till SD är djupt olyckligt. Demokratin utvecklas inte med publicistiska förbud och stoppbeslut.«