Ordförande Stefan Persson och Karl-Johan Persson

Ekonomi

Karl-Johan Persson måste bort

Det är dags för nytt ledarskap i H&M.

BLOGG

HM:s vd Karl-Johan Persson är en sympatisk, duglig och kapabel företagare. Möjligen räcker inte det hela vägen.

De gånger jag träffat honom har han gett ett mycket trevligt intryck – han är ”likeable”, i brist på ett bättre ord. Tyvärr räcker det föga att vara uppskattad och om alla trevliga människor vore chefer så skulle det vara för få kvar att utföra arbetet.

Karl-Johan Persson har jag följt sedan hans första kvartalsrapport, som han lämnade i september 2009. Nio år sedan, herregud var tog tiden vägen? När jag fick chans att ställa några frågor efter rapporten, undrade jag om han hade fått jobbet om han inte hette Persson i efternamn.

– Oj, vilken första fråga, sa han då och tillade att han vuxit upp med företaget och utbildats dagligen i samtalen med sin far och farfar, grundaren Erling Persson.

Den dagen i september 2009 stod aktiekursen i 204 kronor. Idag är den på 127 kronor – vilket är alltså 38 procent lägre på cirka nio år. Stockholmsbörsen har under samma tid stigit med 77 procent.

H&M-aktien har med andra ord haft en riktig Golgatavandring där investerarna visat sig vara oerhört tålmodiga trots bolagets tämligen dystra facit.

Karl-Johan Persson har räddats kvar av det enkla skälet att han är grundarens barnbarn och grundarfamiljen äger mer än 51 procent av bolaget (Jag inkluderar även familjen Lottie Tham, som är syster till Stefan Persson.)

Stefan Persson har dessutom röststarka aktier, hela 73 procent av samtliga. I det sammanhanget tänker jag mig att Niklas Zennström, som är ledamot i styrelsen, inför ett styrelsemöte knappast föreslår diskussionspunkten ”VD-rekrytering”.

Men nytt blod är precis vad H&M behöver. En ny vd som kan ta obekväma beslut – som att skrota satsningar som man investerat så mycket i att man ogärna vill göra sig av med. Alla som någonsin arbetat i en organisation vet att sådana alltid uppstår och tillåts fortsätta tyvärr dubbelt så länge än vad de borde; vi människor är notoriskt dåliga på att kapa förluster.

När skulle Karl-Johan Persson tackat för sig? För tre år sedan då H&M befann sig i en starkt positiv trend, vilket också återspeglades i aktien. Då värderades modejätten till över 600 miljarder kronor (nära tre gånger mer än i dag). Sex år hade också varit fullt tillräcklig erfarenhet som vd för att kunna ta steget in i styrelsen, kanske som arbetande vice ordförande jämsides ordförande Stefan Persson.

Jag undrar varför Karl-Johan Persson inte gjorde det. Min spekulation, han hade precis fyllt 40 och måste ha betrakta sig själv som för ung för att pensioneras in i styrelsen. Att ta ett operativt jobb hos en konkurrent eller någon annanstans skulle vara otänkbart. Han ville och vill helt enkelt jobba. Men det betyder inte att han är rätt person på rätt plats. Särskilt som det finns en rad potentiella ersättare.

En sådan är Stefan Larsson, som tidigare varit vd på amerikanska GAP och nyligen fick lämna vd-jobbet på Ralph Lauren.

I den egna H&M-organisationen finns Anna Attemark, tidigare vd på Odd Molly, och nuförtiden ansvarig för New Business. Eftersom H&M använder nämnda affärsområde som en slags testverkstad torde många smarta lösningar därifrån kunna appliceras på kärnaffären, vilket talar för Attemark är en mycket lämpad vd-kandidat.

I tidigare artiklar har Fredrik Olsson pekats ut som en tänkbar ersättare till Karl-Johan Persson. Olsson är chef för varumärket H&M sedan några år tillbaka och har enligt källor till DN utpekats som Perssons ”påläggskalv”. Men i mina ögon är det inte lika trolig ersättare. Det är just Olssons ansvarsområde – kärnaffären med H&M-varumärket – som tynger bolaget allra mest. Att befordra honom vore att belöna det stygga barnet.

Men låt oss ta det i tur och ordning. Först måste Karl-Johan Persson gå. Det är dags. Han fick sin chans att vända H&M-skutan, nu borde någon annan få försöka. Det är ännu inte för sent, men ju längre tid man väntar desto mer utrymme tillåts åt konkurrenter att flytta fram sina marknadspositioner. Det är något som alla H&M-aktieägare bör inse.

Läs mer i Fokus

Veckans Fokus: Välkommen till slaget om dig (2018-08)

Emanuel Sidea: Hallå, har H&M:s vd någonsin handlat på H&M?

Veckans Fokus: Vad händer med H&M? (2017-35)

 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera