Dyster rapport från klädjätten

Text:

Bild: TT

Blogg.

Klimatångest, butiksdöd, reor, högt modetempo och många konkurrenter. Utmaningarna som H&M tampas med är många. I dag släppte klädjätten sitt bokslut för 2018. Det är en dyster läsning, av många anledningar. Rörelseresultat visade sig bli 13 procent lägre än analytikerkåren hade, enligt sammanställningar från Factset, väntat sig.

Då ska man minnas att Karl-Johan Persson, vd sedan 2009, tidigare talat om att 2018 var ett förlorat år. Förhoppningarna var alltså rejält nedtryckta, men trots det bommade H&M analytikernas nedjusterade prognoser.

Under det brutna räkenskapsåret 2018 blev rörelseresultatet 15,5 miljarder kronor på en omsättning på 210 miljarder. Omsättningen året innan, 2017, var 200 miljarder kronor men gav ändå ett rörelseresultat på 20,6 miljarder kronor. Dessa fyra siffror fångar en stor del av H&M:s utmaningar. Trots att försäljningen ökat med 10 miljarder har man tappat fem miljarder i rörelseresultat.

Detta är inte bara ett enstaka år utan del av en ihållande trend. Till exempel för helåret 2010 var bruttomarginalen 62,9 procent, åtta år senare är den nästan 10 procentenheter lägre med 52,7 procent för 2018.

H&M menar att 2018 års resultatet har belastats av byten till nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien. Och nämner en rad andra kostnader.

Men ett annat orosmoln för H&M är att varulagret fortsätter att öka. 2017 uppgick varulagret till ett värde av 33,7 miljarder kronor. Ett år senare visar det sig att det ökat till 37,7 miljarder kronor. Det motsvarar drygt två månaders försäljning och utgör enorma mängder kläder, skor och accessoarer som ligger osålt.

H&M medger att lagernivåerna är höga, men att sättningen från det tredje till det fjärde kvartalet har förbättrats. »Vilket visar att bolaget är på rätt väg«, enligt H&M, som föreslår oförändrad utdelning (9,75 kr per aktie).

Trots de dystra siffrorna är vd Karl-Johan Persson ändå rätt positiv. I sin kommentar till rapporten betonar han att försäljningen har förbättrats, vilket drivits av att en större andel av varorna säljs till fullt pris. Det är alltså mindre andel prisnedsättningar.

Skeptikern kan ju samtidigt snegla på tidigare nämnda varulager och dra slutsatsen att varorna som inte reas ut blir kvar i lagret. Men ett allt större varuberg som för varje dag blir allt mer ointressant för potentiella kunder är något som H&M måste hantera snarast och det är bara en av många saker på att göra-listan.