Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Kultur

– Det är och låter som … Abba

Kurt Mälarstedt träffade Benny Andersson inför årets sommarturné med BAO. Och fick svaret på hur länge det dröjer innan Abba står på scen igen – som avatarer.

När Benny Anderssons orkester ger sig ut på sommarens turné har de redan varit i gång dubbelt så länge som Abba, i 18 år. Men om två år gör Abba comeback på scen – som avatarer.

Som vanligt har de med sig sin dansbana med kulörta lyktor och som vanligt ska många komma för att dansa till orkestern – men lika många för att bara sitta vid sina picknick-korgar och lyssna; och som vanligt ska spelglädjen lysa om den femton man starka orkestern när den framför valda nummer ur Benny Anderssons rika låtkatalog, varvade med klassiker ur den amerikanska och den svenska sångboken från det förra seklet: valser, någon schottis och till och med ett och annat klassiskt stycke, som »Badinerie« ur Johann Sebastian Bachs orkestersvit i b moll.

Och Helen Sjöholm och Tommy Körberg ska väcka förtjusning när de sjunger »Vår sista dans«, »Du är min man«, »Gamle Svarten«, »Moon river« och mycket annat, och stundom ska Benny Andersson resa sig från pianopallen och ta på sig dragspelet.

Benny Andersson tycks nästan alltid nöjd och glad med sin musik och sitt liv och mycket annat, men mest godmodigt lysande är han nog tillsammans med BAO. Kanske ska man se sommarturnén som en paus i det som han betecknar som det mest överskuggande i verksamheten just nu, avatarprojektet: Abbas återförening i virtuell, digital form.

Det har pågått i två år och det kommer att pågå i ytterligare minst två år innan det är färdigt, säger han när vi ses i hans kontor på Skeppsholmen. Hans bolag Mono Music är inrymt i ett gammalt tegelhus, godsmagasin antar jag, med utsikt över inloppet till Stockholm. Han har ett vackert kontor med en stor flygel och en synclavier, som är hans främsta arbetsredskap. På väggarna konst, »för att det är så inspirerande« – bland annat Karin Mamma Andersson, Jockum Nordström, Birgit Broms och Ola Billgren.

– Det handlar om en föreställning på kanske en och en halv timme med virtuella versioner av Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad och Agnetha Fältskog. En levande orkester på sju–åtta personer ska delta i föreställningen, precis som när Abba turnerade på 1970-talet. Men själva behöver de alltså inte vara personligen närvarande.

– Och det är just det som är det fina, säger Benny Andersson.

De ska heller inte se ut som de gör i dag utan som de såg ut 1979. »Vi tyckte att vi såg bra ut det året«, har Björn Ulvaeus sagt till en brittisk tidning.

Förra sommaren samlades de fyra abborna för att sjunga tillsammans igen för första gången på över 35 år. De sjöng in två nya låtar – »I still have faith in you« och »Don’t shut me down« – skrivna av Benny Andersson och som vanligt med text av Björn Ulvaeus. Få utanför Abba-kretsen har ännu hört låtarna, de finns egentligen bara i Benny Anderssons dator.

– Men det är Abba och det låter Abba. Låtarna är inte riktigt färdigmixade än, men vi lade på orkester, lite stråkar och valthorn och sådant, för några veckor sedan, berättar han.

Men era röster har väl blivit lite äldre?

– Försumbart. Frida och Agnetha låter förvånande bra, och Björn sjunger bättre än jag. Det kändes hur bra som helst att sjunga tillsammans igen. Det var som om ingen tid hade passerat. Tjejerna kom till studion och vi satte i gång – de hade fått musiken och texterna i förväg – och alla hamnade liksom i de roller vi hade 1981, då vi senast var i en studio. Vi tyckte alla att det var väldigt trevligt, lustfyllt.

En försmak av föreställningen är en videoinspelning med fyra stand-in, ersättare, kompletterad med avancerade mätpunkter från de fyra riktiga abbornas ansikten som överförs till ersättarnas ansikten på videon. Tekniken är uppenbart mer avancerad än den som tidigare använts för hologramföreställningar med artister som Elvis Presley och Michael Jackson. Förutom de två nya låtarna kommer avatarerna att framföra ett antal Abba-låtar hämtade från gruppens studio- och live­inspelningar från 70-talet.

– Vi måste se till att det blir bra, det måste bli en upplevelse för publiken. Det ska helst inte bara vara en teknisk uppvisning, det måste finnas hjärta i det, säger Benny Andersson.

Åter till BAO, som han bildade 2001 av det enkla skälet att han hade skrivit en låt som krävde en större orkester med 40-talssound à la Thore Ehrling; med trumpet, bas, orkestergitarr, flöjt, klarinett, några fioler, bastuba och annat välljudande. Musikerna fann han bland sina vänner, däribland Orsa spelmän. Nästan alla är klassiskt utbildade och kan spela vad som helst. Låten han skrivit hette »Vår sista dans« och låg sedan på Svensktoppen i 30 veckor 2001 och 2002, med Helen Sjöholm.

Benny Anderssons två stora projekt, den egna orkestern som ska på turné i sommar, och Abbas återförening som avatarer, har en gemensam nämnare: »Det måste finnas hjärta i det.« Foto: Maja Suslin/TT.

 

BAO har gett ut åtta album sedan 2001, men eftersom samtliga medlemmar har uppdrag i andra orkestrar har BAO därutöver bara samlats sporadiskt, för skivinspelningar och framför allt för sommarturnéer vartannat eller vart tredje år. Nu är det dags för ett nionde album, »Bästa låtarna«, och på det finns två nyskrivna låtar – »Om du var jag« och »Lyckan kommer, lyckan går«, båda med text av Björn Ulvaeus – som vanligt.

– Den första är lite hej och hå, ganska rockig. Den andra är mera som ett slags sentida skillingtryck, tror jag. Den är ganska kul, lite 50-talsartad, som »Anders och Britta«, säger kompositören/orkesterledaren Benny Andersson.

Turnén omfattar åtta spelningar med start den 25 juli på Trädgårdsföreningen i Göteborg och avslutning den 3 augusti vid Tullgarns slott utanför Trosa. Orkestern behöver bara repetera två dagar före avfärd. Hela turnén brukar präglas av lustfylld spelglädje och glad feststämning. Orkestermedlemmarna tycks mest känna sig lediga, och de tar ofta med sig sina familjer. Allt detta bidrar till publikens entusiasm.

– En av de fina sakerna med den här orkestern är att jag kan sitta här och skriva musik och veta att det i alla fall finns en avsättning för det jag skriver, säger Benny Andersson lite anspråkslöst.

– Vi har faktiskt spelat in tre andra nya låtar, utöver dem som är med på den nya skivan.

Med en viss stolthet berättar Benny Andersson också att BAO:s inspelning av Bachs »Badinerie« från orkestersviten i b moll nu finns med på en av skivorna i den gigantiska cd-boxen »J S Bach The new complete edition«, om 222 skivor som Deutsche Grammophon gav ut i slutet av förra året. Skivan i fråga heter »New colors of Bach« och innehåller flera lite udda inspelningar av verk av Johann Sebastian Bach, som är en av Benny Anderssons absoluta favoritkompositörer.

Han själv gav i slutet av 2017 ut en pianoskiva, på samma skivbolag, där han ensam spelar låtar som han skrivit genom åren. Han gjorde den mest för att barnbarnen skulle ha en skiva där farfar/morfar spelar piano, säger han. Och han är »ganska nöjd« med resultatet. Skivan har gått så bra att frågan rests om han inte ska göra en »Piano 2«.

– Men vill jag göra det? Det är ju nästan axiomatiskt att en tvåa inte blir lika bra som ettan  …

Pianoskivan har bland mycket annat lett till att Benny Andersson inbjudits till American Swedish institute i Minneapolis för att ge en solokonsert på piano. Än har han inte sagt definitivt nej.

– Men problemet är att jag blir nervös om jag ska sitta och spela på en flygel för publik som har betalt för att lyssna på mig. Det är jobbigt, jag är för opianistisk, jag kan inte spela en hel låt utan att spela fel  …

Om man spelar fel på en skivinspelning kan man alltid ta om, säger han, och med BAO spelar det ingen större roll. Orkesterns fjorton övriga musikanter gör att det inte märks om han spelar fel där.

Den fritid som blir över ägnar Benny Andersson åt sina galopphästar. Han har »18 eller så«, inklusive föl och åringar, i Skåne och på Irland, och han föder upp dem själv.

– Nej, jag är ingen hästkarl, men jag är intresserad och jag kan läsa, och det är roligt att till exempel fundera ut vilket sto som ska gå till vilken hingst.

Verksamheten går inte runt, hävdar han, men:

– Det är ett väldigt trevligt sätt att förlora pengar på.

***

Benny Andersson

Född 1946. Började spela dragspel vid sex års ålder, piano tre år senare. Medlem i popgruppen Hep Stars 1964–69, i Abba 1972–82. Har skrivit musikalerna »Chess«, »Kristina från Duvemåla« och »Mamma Mia« (som också blev film) tillsammans med Björn Ulvaeus, samt låtar för bland andra Josefin Nilsson, Orsa spelmän och Benny Anderssons orkester, som bildades 2001. Professors namn 2002, ledamot av Musikaliska Akademien 2007, hedersdoktor vid Stockholms universitet och Luleå tekniska universitet.

***

Benny Anderssons orkester

Benny Andersson, dragspel, piano; Göran Arnberg, tramporgel, spinett; Janne Bengtson, flöjt mm; Jogga (Jan-Anders) Ernlund, kontrabas; Pär Grebacken, saxofoner mm; Leif Göras, fiol mm; Nicke Göthe, fiol mm; Calle Jacobsson, tuba, ventilbasun; Leffe Lindvall, trumpet; Kalle Moraeus, fiol mm; Olle Moraeus, fiol; Perra (Per-Erik) Moraeus, fiol mm; Lars Rudolfsson, dragspel; Jörgen Stenberg, slagverk; Helen Sjöholm, sång och Tommy Körberg, sång, gitarr.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Ekonomi
Analys / Ekonomi

Den motvilliga skattesänkaren

Budgeten för 2020 sätter punkt för värnskatten från 1995. Vinnarna är rika och män.

Analys / Ekonomi

Sidea: Svenskt bistånd är som ryska dockor

Man kan ägna mycken tid åt att reda ut alla budgetposter, skriver Emanuel Sidea.

Ekonomi

Jan Larsson blir konkurrent till Persson

Jan Larsson, S tidigare valgeneral, går till Handelsbanken – och blir därmed konkurrent till sin förre chef Göran Persson.

Prenumerera