Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Intervju / Lunch med

»Jag älskar medier men saknar dem inte«

Gunilla Herlitz, som kallats dagspressdrottning, är numera chef för kommunikationsbyrån Miltton Labs. Hennes karriärråd är att välja tillväxt i stället för medier.

Vem tog över efter Gunilla Herlitz? Tre år efter att hon lämnade Bonnierkoncernen, som en av branschens mäktigaste, får hon ännu frågor om vem som fyllt hennes skor. Det säger något om rollen hon spelade inom Bonnier, där hon arbetade i tre decennier – under den senare delen som ansvarig för bland annat Dagens Industri, Expressen och Dagens Nyheter.

– Det var ett överdrivet fokus på min person. Sedan handlade det också om att det var svåra beslut som togs, med uppsägningar som gjordes, säger hon.

Dagens Nyheter drogs i åratal med stora förluster. Hon vände siffrorna till vinst och än i dag är lönsamheten god. Hon blev rikligt belönad av ägarfamiljen för sin insats. Kritikerna kopplade uppsägningar till hennes vidlyftiga bonus.

– Den debatten går inte vinna, säger hon i dag.

Efter att omdaningen var genomförd lämnade hon Bonnierkoncernen 2016 och tog paus i nästan två år.

– Det tog ett tag att ömsa skinn, konstaterar hon.

Till slut, för drygt ett år sedan, tog hon över som vd för och delägare av kommunikationsbyrån Miltton Labs. Den finska ägaren Miltton har under det senaste året förvärvat börsnoterade House of friends, vilket innebär att närvaron i Sverige gått från cirka 15 anställda till närmare 100. Numera är Herlitz, som länge beskrevs som en dagspressdrottning, ordförande för hela svenska verksamheten. Sett i backspegeln: Saknar hon mediebranschen?

– Jag älskar medier, men jag saknar inte att jobba med det, säger hon.

Hon konstaterar att hon fått några insikter med några års distans.

– Det finns många människor som tycker väldigt illa om medier. Ofta beror det på att de själva, eller någon av deras närstående, upplever att de har blivit felaktigt beskrivna i en artikel. Även om det har skett för elva år sedan, så man är väldigt långsint.

Hon konstaterar att hela diskussionen om fake news (som missar den större förändringen att medier numera inte har ensam tolkningsrätt) utgörs av en envägskommunikation.

– Jag är inte säker på att mediers trovärdighet minskat, däremot har det blivit lät­tare att ventilera sitt missnöje, säger hon.

– Sådana som Trump utnyttjar detta, men överlag tror jag att människor tycker att medier har en väldigt viktig roll att spela i samhället. Affärsmodellen har ju kollapsat men det är fler användare, läsare och tittare än någonsin tidigare, och genomslaget av journalistiken är fortfarande jättestort. Så det är inte en kollaps för mediekonsumtionen, utan bara för annonsintäkterna.

Att ta betalt av digitala läsare – vilket DI och DN gör i allt större utsträckning – är vägen framåt, konstaterar hon. En annan väg är att medier allt oftare driver också publika kampanjer, till exempel DN:s »Refugees welcome« 2016. En riktning som vissa kritiserat.

– När jag var ung var det fint att vara neutral. Det är borta i dag. Men vad är det för fint med att vara neutral – det är väl bättre att ta ställning mot det som är fel? Att ta ställning har medier alltid gjort, men visst måste man vara försiktig.

När företag vänder sig till den numera kommunikationsinriktade Gunilla Herlitz brukar hon ge ett konkret råd.

– Många tror att medier har en bakomliggande plan eller agenda. Det finns inte, allt är mycket mer ad hoc, säger hon och hugger in på sin smörstekta kolja.

Något hon unnar sig numera är att träna nästan varje dag, således är aptiten god efter morgonens pass. Vid sidan av vd-jobbet på Miltton Labs är hon också styrelseledamot i Marginalen Bank, samt föreslagen som ny styrelseledamot i Svenska Spel. Även om både kommunikations- och spelbranschen är stadd i förändring, konstaterar hon att det inte alls är samma pressade läge som bland medier.

– Jag säger det till mina barn, berättar fyrabarnsmamman, att de ska välja en bransch som har tillväxt, för då skapas det också chanser. Även om medier ställer om till digitalt så blir kakan mindre, det kommer inte att bli fler anställda hur man än räknar på det. <

***

Namn: Gunilla Herlitz. Ålder: 58 år.

Bor: På Östermalm i Stockholm och i hus i Cannes på franska Rivieran.

Aktuell: Föreslagen som ny styrelseledamot i Svenska Spel, chef för kommunikationsbyrån Miltton Labs.

Åt: Kolja med ärtpuré och broccoli på Restaurang Bardot på Östermalm i Stockholm.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera